Praktisk hovedprosjekt: Den evige kampen om sponsormidlene gjør at idrettslagene må tenke nytt

    Tall fra idrettsforbundet viser at i 2011 var det registret 7894 idrettslag i landet, mens i 2017 hadde tallet økt til 8081. Det i sammenheng med oljenedgangen har tvunget idrettslagene i Rogaland til å tenke på alternative måter å tjene inn penger på.

    Dan Pedersen, som er daglig leder i stavangerklubben Tjensvoll Fotballklubb sier det har blitt tøffere å hente penger fra næringslivet.

    – Det er ingen hemmelighet at det er stor konkurranse om sponsorene i kommunen og fylket. I vår klubb (Tjensvoll FK, red anm.) som er en liten til middels stor klubb i regionen, så er vi avhengige av dugnad for at det skal gå rundt. Alt fra skrapelodd til salg av dopapir. Vi har heldigvis noen sponsorer som dekker litt utgifter, men det i seg selv holder ikke til å drifte en klubb med nesten 30 lag. Som alle andre idrettslag så har også vi en kontigent spillerne må betale, men den er vi opptatt av å holde  lavest mulig, sier en smilende Pedersen Sørnett.

    Foto: Daniel Ulloa

    Økt aktivitetstilbudet for barna i klubben

    I Hundvåg Fotballklubb, så har de valgt å øke aktivitetstilbudet for å øke inntektene.

    – Vi har økt aktivitetstilbudet i klubben. Vi har FFO (fotballfritidsordning, red anm.) for barneskoleelever, så bruker vi blant annet noen A-lagsspillere i klubben som instruktører. Dette blir regnet som en del av dugnadsarbeidet i klubben. Så dette har vist seg å være en vinn-vinn situasjon for oss. Kontigenten er fremdeles vår største inntekt i klubben, sier styreleder i Hundvåg FK, Pål Erik Johannessen.

    Så dere merker at det er vanskelig å få økonomisk støtte fra næringslivet?

    – Vi har sponsorer i klubben, men vi kan aldri få nok. Vi legger merke til at ikke alle de store selskapene er så synlige som de var før. Når alle søker om de samme midlene, så blir det automatisk litt vanskelige. Vi er ikke like store som Stavanger Oilers og Viking som kan tilby litt mer lukrative avtaler i gevinst, legger Johannessen til.

    Forstår hva klubbene mener

    Oljeselskapet Aker BP er en av mange selskaper som tidligere har sponset idrettslag, men som har redusert litt på pengebruken i idretten.

    Pressebilde:Ole-Johan Faret, Pressetalsmann i Aker BP.

    – Vi sponser noen av de mindre lagene i regionen, men det har blitt mindre. Vi har prioritert sponsing av skole og utdanning – særlig realfag. Har noen sponsorater linket mot idretten herunder Viking fotball, som gir oss tilgang på møterom på SR-Bank Arena, uttaler Ole-Johan Faret, pressetalsmann i Aker BP.

    Forventer mer i retur

    I Hinna Fotball opplever man at sponsorene vil ha mer.

    – Vi opplever at det er ganske likt som før, når det kommer til å skaffe sponsorer. Den store forskjellen er mer at de forventer å få mer i retur enn før. Sponsorene vil vær mer synlige på draktene og ha god skiltplassering på fotballbanene. Bankene har vi dog merket har vært mye vanskelige å få en avtale med, forteller daglig leder i Hinna FK, Hans Arne Hagen.

    Lettere å få de lokale sponsorene

    – Det er enklere å få fra de lokale sponsorene. De kan man komme i kontakt med selv, og selge inn klubben. De store aktørene har ofte bare åpne søknader i et tidsrom. Da må vi skrive hva vi skal bruke pengene på. Det er “fair” det, men når alle trenger penger til de samme tingene, så går jo sannsynligheten for ny sponsor ned,  mener Dan Pedersen.