Nå er det lettere å bli vegetarianer

    Over årene har matbutikker i Norge hatt et økende tilbud av vegetarprodukter. Nora Elise Stendebakken (22) har på grunn av disse tilbudene endelig klart å bli vegetarianer.

    Nora Elise Stendebakken (22) Foto: Sigrid Foss

    – Nå er jeg vegetarianer, og jeg handler ofte kjøtterstatninger på matbutikken, som for eksempel falsk kylling og kjøtt jeg kan bruke i matlagingen, og masse vegetar pålegg!

    Stendebakken viker fra pels og dyretestede skjønnhetsprodukter, og nå avstår hun i tillegg fra å spise kjøtt. på denne måten føler Stendebakken at hun bidrar til et mer bærekraftig samfunn, men økonomisk kan det være utfordrene.

    – Vegetarpålegget er ikke noe billigere enn vanlig pålegg, noen ganger dyrere faktisk. Jeg velger likevel disse produktene fordi jeg syns det smaker godt, og det gir meg en bedre samvittighet å kutte ned på kjøttprodukter både for miljø og dyrevelferd.

    “Det er norsk mattradisjon å spise kjøtt”

    Martine Grahl-Nielsen (22) tror det kan være bra å kutte litt ned på kjøtt, men tror ikke det er lurt å kutte det ut helt.

    – Jeg er veldig glad i kjøtt og kjøttpålegg, men jeg prøver å kutte litt ned. Moren min spiser ofte plantebasert mat, og da spiser jo jeg den maten hun lager, men jeg syns det er vanskelig å få i seg nok proteiner og å bli ordentlig mett uten kjøtt i måltidene.

    Martine Grahl-Nielsen (22) Foto: Sigrid Foss

    Grahl-Nielsen syns det er bra at det er et økende tilbud av vegetarprodukter i matbutikkene, men er ikke så stor fan av vegetarianere og veganere.

    – Jeg syns dette med kjøtt og påvirkningen kjøttproduksjon har for miljø og dyrevelferd er en bra diskusjon, men jeg føler mange veganere og vegetarianere er veldig ekstreme, og at mange ser ned på kjøttetere, og det liker jeg ikke. Det er jo faktisk norsk mattradisjon å spise kjøtt, så jeg skjønner ikke hvorfor det er så ille! Jeg kommer aldri til å slutte å spise kjøtt, forteller Grahl-Nielsen.

    kommunikasjonsrådgiver i Coop Norge, Silje Verlo Alisøy, forteller at merkevaren Coop Vegetardag har vært en stor suksess, og at det er svært populært blant Coop sine kunder.

    – Coop vegetardag ble lansert sommeren 2016, og har hatt en enorm økning i salg over årene fram til i dag. Vi solgte 43 prosent mer av vegetarproduktene våre i 2018 enn i 2017, og dersom vi sammenligner salget fra 1. januar til og med i dag har vi solgt ca. 15 prosent mer av Coop Vegetardag enn samme periode i 2018.

    Coop fortsetter å lansere nye produkter til merkevaren Vegetardag, og med fem nye produkter i år stiger salget enda mer.

    – Hittil i år har vi lansert fem nye produkter: Coop Vegetardag potetsalat, Coop Vegetardag Chunks, Coop Vegetardag Juice burger, Coop Vegetardag Fava bønnesnitzel og Coop Vegetardeig. Spesielt potetsalaten og den juicy burgeren har solgt svært bra, og dersom vi tar med alle de nye produktene har vi solgt nesten 30 prosent mer enn samme periode i fjor, forteller Alisøy.

    Alisøy forteller at stadig flere av kundene til Coop etterspør flere vegetarprodukter, og da spesielt middags-varer og pålegg.

    – Det er ikke bare vegetarianere og veganere som kjøper produktene våre. Kjøttfri mandag har fått fotfeste blant nordmenn, og mange ønsker å ha valgmuligheten mellom kjøtt og kjøttfrie varer.

    Stendebakken tror det økende tilbudet av vegetarprodukter i matbutikkene vil kunne inspirere flere til å kutte ned på kjøtt.

    – Det er mye lettere for meg å spise vegetarisk nå som det finnes så mange muligheter for pålegg og kjøtterstatninger i matbutikkene! Jeg føler Norge er på rett spor ved å integrere disse produktene til dagligvarbutikkene våre. Tilgjengelighet gjør det lettere for alle å velge en sunnere, og mer bærekraftig livsstil, sier Stendebakken.

    Se filmen under av Nora Elise Stendebakken, som handler inn sine vegetar-favoritter på Coop extra.