Startspiller Aremu: – bryter fasten for å gi alt

    Denne måneden er det Ramadan, også kjent som muslimenes fastemåneden. En av de som kjenner fasten på kroppen er IK Start-spiller Afeez Aremu, han er praktiserende muslim.

    IK Start sin nigerianske midtbanespiller Afeez Aremu. Foto: Petter Engnes.

    I dag under treningen kunne jeg ikke drikke vann, og jeg kjenner at fasten påvirker meg, men det er likevel viktig å følge den siden jeg er muslim, sier Afeez.

    Han startet ordentlig å praktisere Ramadan for tre år siden, da han var 16 år gammel, og forteller at han, siden han var ung, har vært vant til å spise lite. Til tross for at han er vant med beskjedne matvaner, påpeker han at energinivået er lavere under fasten enn hva det ellers pleier å være, men han ønsker ikke at dette skal gå ut over fotballprestasjonene sine.

    – På kampdag da faster jeg ikke, for da må jeg gi alt. Hvis jeg faster blir energinivået mitt lavt og jeg er nødt til å gi 100 prosent, forklarer han.

    Må stå opp tidlig for å få i seg mat

    Det er ikke bare på idrettsarenaen at fasten påvirker Afeez, men han er også nødt til å tilpasse døgnrytmen sin. Under Ramadan må alle muslimer faste, og har dermed ikke lov til å spise og drikke fra daggry til solnedgang. Dette kan oppleves som krevende, spesielt hvis man driver med aktivitet med høy intensivitet.

    Afeez forteller at han står opp før klokka halv fem på morgenen og spiser helt til klokka er syv, det er to og en halv time med spising.

    Det er en veldig lang periode, så man må bare nyte den, sier han fornøyd.

    Kroppen kan tilpasse seg de mest ekstreme ting

    Fysisk trener for Start, Atle Thunselle, opplyser at det kan være vanskelig å ha en helt ny måltidsrutine.

    Fysisk trener for Start Atle Thunselle. Foto: Petter Engnes.

    – Det som kan skje når man faster er det at man har veldig lite energi i kroppen, samtidig som som man spiser om natta, noe som kan forstyrrer søvnen din en god del i den perioden. Så hvis man følger det helt totalt hver dag så blir man litt utmattet og sliten, spesielt på slutten av fasten. Det kan også være et problem å få i seg nok energi når man faster.

    Selv om fasten kan by på en del utfordringer er ikke Thunselle spesielt bekymret for Afeez. Han påpeker at kroppen kan tilpasse seg de mest ekstreme ting.

    – Det virker som Afeez er vant til å faste. Han er flink til å fylle på når han har muligheten til å spise, så da klarer han å vedlikeholde energien under en hel dag.

    Hadde det vært en som var ny med å faste hadde vi vært mye tettere på for å passe på at det ikke skjer noe spesielt. Afeez har god kontroll på det, det er jeg ganske sikker på, sier han bekymringsløst.

    Hovedpersonen selv, Afeez, forteller at han klarer å bevare energien og restituere godt, men ser likevel frem til å bli ferdig med Ramadan.

    – Jeg gleder meg. Jeg tror det er syv dager til nå, jeg tenker på familien min som skal feire Eid hjemme i Nigeria og jeg skal feire det her, sier en betenkt Afeez.

    Idrettsutøvere trenger å spise ofte

    Bilde av Ida Lysdahl Fahrenholtz. Foto: Ida Lysdahl Fahrenholtz.

    Ernæring- og treningsekspert Ida Lysdahl Fahrenholtz bekrefter at det kan være krevende å få i seg nok energi under Ramadan. Hun forklarer at det generelt anbefales at toppidrettsutøvere spiser hyppige måltider hele dagen, spesielt hvis de trener flere ganger om dagen. Hun peker på at det kan også være hensiktsmessig å modifisere treningsplanen i forhold til tid på dagen, treningsintensiteten og mengden.

    – Dette er for å opprettholde energinivået, og fordi det kan være svært vanskelig å spise all den maten som trenges på bare to måltider. Dette gjelder spesielt for utholdenhetsutøvere, forklarer hun.

    Videre belyser hun om at Ramadan kan ha innvirkning på restitusjonstiden til idrettsutøvere.

    – Restitusjonstiden kan påvirkes særlig etter lange, harde treningsøkter uten tilførsel av væske og energi. Restitusjon innebærer en rekke komplekse prosesser som bidrar til å gjenopprette kroppens balanse og tillate kroppen å tilpasse seg fysiologisk stress. Mange av disse prosessene er avhengige av tilførsel av næringsstoffer som man får ved å spise og drikke i timene etter økten, forklarer hun.

    Ikke bare negative sider ved å faste

    Bilde av Akmal Ali mens han sitter på moskeens prekestol kalt minbar. Foto: Petter Engnes.

    En som har kjent på hvordan fasten kan påvirke kroppen er Imam, for Muslimsk Union Agder, Akmal Ali. Han erkjenner at det kan by på en del utfordringer.

    – Det blir selvfølgelig krevende for man får ikke mat og drikke på mange timer, og selv om man får måltid på kvelden så kan det være krevende for de som driver med idrett. Man må ha rutiner slik at man får nok hvile, og det er også viktig å drikke rikelig med vann på kveldstid, understreker han. 

    Selv om fasten reduserer energinivået trekker Ali frem at fasten også kan ha en del positive sider:

    – Først og fremst er det meningen at kroppen skal ta hvile fra de dagligdagse tingene. Magene skal få hvile, noe den får under fasten. I løpet av de første par dagene av fasten kan man få litt hodepine og svimmelhet, men så blir kroppen så bra fordi kroppen får hvile. Etter noen dager får man tatt ut det som ligger av ekstra ting i magen, så man føler seg veldig frisk og lett etter fasten.

    Ramadan er den beste måneden i året for oss muslimer

    Han trekker også frem at det er betydningsfullt å følge Gud sine ordre:

    – Det er en ordre i vår hellige bok Koranen fra Gud om at troene muslimer må faste under Ramadan; man lærer selvkontroll, lærer å passe på hva man sier og gjør, noe som er viktig for å være et godt menneske. Man får også innsikt i de fattige og sultene sitt liv, det er den beste måneden i året for oss muslimer – jeg elsker å ha Ramadan, sier han lidenskapelig.