Koranen betyr mer for muslimer enn det nordmenn kanskje er klar over. Mange vil strekke seg til å si at boken er viktigere enn sin egen familie. Akmal Ali er imam og kan fortelle at de som reagerte med vold under koran-brenningen den 16. November, heller ikke kommer på fredagsbønnen.

Moskeen i posebyen i Kvadraturen. FOTO: Maria Rypdal

Inngangen til Moskeen i Henrik Wergelandsgate består av to hvitmalte dører. Asfalten er bar og temperaturen er mild. Vi er nesten halvveis i desember, men vinteren har enda ikke nådd Kristiansand. Klokken er 09:55 og på telefonen sier Imam Akmal Ali at han kommer om tre- fire minutter, men det er åpent og han insiterer på at det er bare å gå inn, henge fra seg jakken og sette seg i en stol.

Han dukker opp med smil og et vennlig håndtrykk. Han viser meg rundt i den stille moskéen. Gulvet er mykt, teppebelagt og langs veggene står det hyller fylt med bøker på ukjente språk. Han rigger til et bord med myke stoler på hver ende og byr på både cola og pepsi max.

– Å brenne en bok er ikke religionskritikk

I midten av november hadde organisasjonen Sian (stopp islamiseringen av Norge) en demonstrasjon på øvre torv i Kristiansand. Dette har ført til noen travle uker for Akmal Ali som er Imam og leder for Muslimsk Union i Agder. Han har deltatt på debatten i NRK og blitt intervjuet av en rekke aviser angående spørsmålet om brenningen av Koranen bør forbys.

Imam Akmal Ali. FOTO: Maria Rypdal.

Imamens ansikt legger seg i alvorlige folder da vi begynner å snakke om hendelsene som fant sted på torvet den 16. November.

– Sian er vi kjent med. Vi vet hva de står for, å svartmale islam og muslimer rett og slett, sier Ali.

Han forteller at på Sians markeringer snakker de nedlatende og hånene mot muslimer og Islam. De kommer med usanne påstander og sier at islam er en ideologi som ikke er forenelig med vesten. Muslimer passer ikke inn her, vi må stoppe islam. Så kommer det krenkelser og grove sjikaneringer. Angrep på religionen og hatsk propaganda mot muslimer er det Sian pleier å fremme.

Heldigvis får organisasjonen liten oppslutning, men som igjen fører til nye forsøk provokasjoner. Denne gangen hadde de sagt at de ville brenne koranen også.

– Da er det slik at vi i moskeen vet at dette er kun for å provosere. Det å brenne en bok er ikke religionskritikk. Det gir ikke mening. Hva ønsker de å fremme, annet enn at de vil vise sin avsky og sitt hat? De vil krenke og de vil såre. De vil ydmyke og håne.

Unge og dumme

Da Sian annonserte at de skulle i tillegg brenne den hellige boken forteller Ali at de frarådet medlemmene av moskéen å møte opp. Hver fredag kommer det nesten 300 til moskéen for fredagsbønnen. Budskapet var klart og tydelig, ikke møt opp på markeringen til Sian, ikke reager. Da får de det som de vil, da vinner de. Det kommer til å bli sagt usanne ting om islam. Likevel var det mange muslimer som dukket opp på demonstrasjonen, men hvem var de?

– Jeg kjente ikke noen av de som ble tatt av politiet. De som reagerte, de kommer ikke til moskéen. De kommer ikke på fredagsbønn. Men mange av dem hadde heller ingen plan om å stoppe demonstrasjonen, de ville bare se hva som skjedde, hva dette var for noe. Når de hørte hva som ble sagt og så hva som ble gjort, klarte de ikke bare stå der lengre. De er unge og dumme, rett og slett. De er ungdommer som ikke klarte å beherske seg, sier Ali tankefullt.

Ungdommene som ikke møter opp på bønn eller ofte viser seg i moskéen har likevel et brennende engasjement for sin tro. De er vant til å se koranen respektert, ikke kastet i søpla eller skjendet.

– Selv om man ikke praktiserer islam så mye, så har koranen likevel en veldig sentral plass.

Akmal Ali viser med glede frem et eksemplar av Koranen. FOTO: Maria Rypdal

Et brev fra noen man er veldig glad i

– For det første er koranen sin plass blant muslimer veldig sær, veldig spesiell. Koranen er en tale fra Gud. Vi ville vært såret om bare bibelen ble brent, bibelen er også veiledning kommet fra Gud til menneskene.

Engasjert begynner Ali å snakke om de to religionenes historie. Han forteller ivrig om både islam og kristendommen. Han gestikulerer med hendene og smiler mens han forteller. Men hvorfor var reaksjonene så sterke?

– Vi viser veldig høy respekt. Vi rører ikke koranen uten at vi har vasket oss, vi legger ikke koranen på gulvet, den skal ligge høyt oppe på en hylle. Sånn er det, det er det vi har vokst opp med, ler imamen.

Han tenker kanskje at for en ikke-religiøs person kan dette høres rart ut, men han understreker at koranen er Guds ord, koranen er veiledning som forteller oss hvordan vi skal leve et godt liv. Han beskriver boken også som et brev fra noen man er veldig glad i og respekterer. Derfor har koranen en veldig spesiell plass i muslimenes liv.

«Fake News»

Koran-brenningen har også fått mye internasjonal oppmerksomhet. På twitter og andre sosiale medier har #Norwayattackonislam og #Boycottnorway blitt mye brukt. Det er her Ali flytter ivrig på seg i stolen og setter pekefingeren i bordet.

– I Norge så har det ikke vært så mye å merke fra muslimske ledere, de reagerte ikke noe særlig. Men så begynner vi å høre at i Pakistan så har folk begynt å demonstrere og på sosiale medier begynte det å komme mye fake news.

Visstnok var det kommet 3000 mennesker for å brenne koranen og de var alle beskyttet av politiet, ifølge Pakistanske medier.

– Det er noen skurker der ute, som vil sette folk opp mot hverandre og skape en skummel stemning.

Imamen forteller at da de fikk vite dette satte han og hans svoger seg ned for å skrive en sann artikkel om det som faktisk skjedde, på urdu. De delte dette gjennom facebook og i løpet av noen timer var det nesten 14 000 som hadde sett dette. Ali ble ringt av ambassaden og fikk gjennom et par kontakter, forklart imamer i Pakistan hva som virkelig hadde skjedd. At Sian var en liten gruppe og resten av folkemengden som stod på torvet den lørdagen, var imot å brenne den hellige boken. Artikkelen ble trykket i Pakistans største engelske avis, Dawn, samt store aviser på urdu.

Hva er Imam?

  • "Imam" er et arabisk ord og betyr leder.
  • Imamen er som oftest den som står foran og leder de troende i den rituelle bønnen "salah".
  • Det kan også bli brukt som en ærestittel og viser til en person med en fremstående posisjon i det religiøse felleskapet.
  • Profeten Abraham omtales også som menneskehetens imam.
Informasjonen er hentet fra store norske leksikon.

 

– Jeg kunne merke at han var ganske redd

Ali har også barn. Barn som hører hva de voksne snakker om og kan plutselig få med seg nyheter på TV eller internett. En gutt på åtte år ser bilder av politi og brann og noen som slår.

– Han spurte meg, hva var det som skjedde? Jeg kunne merke at han var ganske redd. Han vet hvordan vi behandler koranen hjemme, han vet at dette er en veldig viktig bok. Det gikk veldig innpå han.

Ali forteller videre at han måtte bruke mye tid med sønnen sin for å få han til å forstå at dette ikke var farlig. Det går bra, politiet har kontroll og ikke bekymre deg for dette. Helgen etter demonstrasjonen hadde han undervisning i moskéen med 40 – 50 barn fra 8 til 19 år. Alle ville snakke om koranbrenningen.

– Hva sa du og hva sa han, og hvorfor det og hvorfor ikke og hele pakka! De var nysgjerrige, men det var fint. De fikk mulighet til å prate og vi prøvde å svare så godt vi kunne, sier Ali.

Langs veggene i moskeen er det hyller på hyller med religiøse bøker. FOTO: Maria Rypdal

Det sitter i beinmargen

– Kan man si koranen er viktigere enn familien sin?

– Ja, det er mange som vil si det og gå så langt som å si at koranen er viktigere enn sin mor og far, svarer Ali rolig med et skuldertrekk.

Han folder hendene over bordet og ser tankefullt ut i luften.

– Det er det som forbauser meg sånn med noen av disse ungdommene. De lever så veldig vestlig, drikker, er med jenter og kommer ikke på bønnen. Men når koranen eller profeten eller Gud blir ydmyket så tåler de det ikke. Det sitter noe i beinmargen, noe veldig dypt, smiler han.