Åpenhet om fattigdom

Over 10 % av barna på Agder lever i en lavinntektsfamilie. Vest-Agder-museet har snakket med 14 mennesker som kjenner eller har kjent dette på kroppen. Opplegget på Oasen Skole er en kommentar til et samfunnsaktuelt, nært, men litt usynlig og sårt tema.

I 2016 begynte Vest-Agder Museet på et prosjekt hvor de ser på fattigdom før i tiden og nå. I 2017 og 2018 hadde de utstilling i en brakke som stod åpen fra kl. 10 om morgenen til kl. 20 om kvelden, med gratis inngang. Brakken stod blant annet her i Kristiansand, Mandal og andre steder på Sørlandet. Det ble etter hvert dyrt, dermed lagde de et skoleopplegg med samme tema. Tittelen på prosjektet heter “Ikke bare greit? Om fattigdom på Sørlandet”, og kommer fra at det sies at det meste er “greit” på Sørlandet, i hvert fall når man spør sørlendingene direkte om hvordan det står til. Det er dette tittelen spiller på, i følge vestagdermuseet.no.

– Viktig å tenke over det

Gunhild Aasby, formidlingsleder på Vest-Agder-museet mener at det er viktig å tenke over fattigdom i samfunnet, og spesielt nå.

Gunhild Aasby. Foto: Susanne Lykke.

– Det er mange rundt oss som sliter med å være i det samfunnet vi alle er med i, og det er derfor så viktig at det kommer ut til skolene.

Videre forteller hun at det er spesielt viktig å være åpen om det nå, da man før i tiden kunne se ganske tydelig hvem som var fattig, sammenlignet med nå.

Alt koster penger

Elevene hører på historiene til Aasby. Foto: Elise-Malen Wårdal

Elevene setter seg i en ring. Aasby forteller historier fra virkeligheten og nåtidens fattigdom. Hun spiller av lydklipp fra mennesker som forteller om en krevende hverdag som foreldre med lite penger. “Alt det man forventes å være med på, koster penger den dag i dag”, fortelles det på lydklippet. Elevene får høre ulike scenarioer der barn på deres alder ikke har råd til det de fleste andre har, for eksempel fotballsko, skoleturer eller bursdagsgaver.

Praktiske oppgaver

Gruppene sitter og jobber med StopMotion filmene. Foto: Elise-Malen Wårdal.

Etter 40 minutters prat, blir elevene delt i grupper på fire. Hver gruppe får en iPad og et dilemma de skal finne løsning på. Oppgaven er å lage en StopMotion film med ulike figurer og leker. Dilemmaene de ulike gruppene fikk var at noen ikke hadde råd til å feire jul, dra på fotballtur, gi bursdagsgave eller dra på kino. Elevene ser ut til å stortrives med oppgavene, og jobber iherdig for å få den ferdig før tiden er ute.

Gøy med annerledes undervisning. Foto: Susanne Lykke.

Noen av elevene forteller at de ikke har hatt så mye om dette temaet før, men at de synes det er gøy med litt annerledes undervisning.