Ny superspeedbåt til høysesongen

Fjordline satser på at det vil komme enda flere turister enn før på grunn av svak kurs på den norske kronen. Med dette lanserer de Fjordline FSTR til sommeren.

Slik ser den nye katamaranen ut. Foto: Fjordline private bilder.

Katamaran Fjordline FSTR (faster) er det nyeste som Fjordline lanserer til høysesongen i sommer, den nøyaktige datoen er ennå ikke fastlagt. Fjordline kommer derfor til å starte sesongen med Fjord Cat som er katamaranen de har brukt frem til nå.
Det australske verftet begynte på byggingen av skroget til den nye katamaranen våren 2018, og den 7. februar 2020 ble denne sjøsatt fra Austals verftet på Filippinene for testing.

Rickard Ternblom Konsernsjef Fjordline                    Foto: Fjordline pressebilde.

– Den endelige datoen for første avgang er ennå ikke avsatt, sier konsernsjef i Fjordline Rickard Ternblom. Han legger også til at katamaranen skal bli brukt før høysesongen starter i sommer 2020.

Med det nye fartøyet kommer Fjordline til å forlenge sesongen frem til 1.november. Videre forteller Ternblom at det skal være tre spiseplasser, to mer enn det som har vært før i superspeed-katamaranene, og det skal være et større og bredere utvalg av taxfree varer.
– Dette er fordi at gjestene våre har behov for det. Det skal være mer likt en flyplass enn en båt, med tanke på det vi har lansert sier Rickard Ternblom.

Fjordline FSTR-katamaranen blir større

Den nye superbåten skal ha plass til 1200 passasjerer, 404 personbiler og 36 lastebiler. Dette skal ikke sinke tiden som Fjord Cat har brukt før og det er to timer og et kvarter. Starbucks og Bistro er to av de nye restaurantene som skal komme på fartøyet. En stor lounge med mer utbredt utvalg av mat og denne skal være inkludert i prisen med sitteplassen som gjestene kan bestille.

Foto: Fjordline private bilder

Det skal være samme seilingsplan som tidligere. I høysesongen skal det være seks turer per dag og i lavsesongen skal det være fire turer per deg.

Rickard Ternblom sier til oss at den gamle katmaranen skal bli solgt videre av en megler og vet ikke hvor den havner.

Vi har også snakket med Konserndirektør Kommunikasjon og Samfunnskontakt Helge Otto Mathisen om hva de syntes om at Fjordline skulle få ny båt.

– Konkurranse er bare sunt, forteller Helge Otto Mathisen og han ønsker ikke å kommentere noe mer.

 

Ting du bør vite om speedbåtene

Fjordline
  • 4 avganger daglig i lavsesong og 6 avganger daglig i høysesong (superspeedbåt).
  • Forlenget sesong for 2020.
  • 1200 passasjerer, 404 personbiler og 35 lastebiler.
  • 3 spiseplasser, 2 mer enn før.
  • 2 timer og 15 min til Hirtshals
Colorline
  • 4 avganger daglig (superspeedbåt).
  • Gjestekapasitet 2315, 750 personbiler.
  • 3 Spisesteder.
  • 2 timer og 15 min til Hirtshals.