Korona førte til åpning av nettbutikk

    Kjøpesenteret Alti Svolvær har i koronatidene kjent på mangelen på kunder og synkende salgstall. De ansatte har stått på dag og natt, og satt i gang en rekke tiltak for å få opp antall kunder igjen.

    På kjøpesenteret Alti har mange av butikkene kjent på den økonomiske belastningen koronaviruset dro med seg. Derfor er det mange butikker som har sett seg nødt til å være kreative i forhold til å øke handelen. Klesbutikken Utsøkt holder digitale moteshow, og arrangerer gratis utkjøring av varer til handlende kunder i lokalmiljøet, samt arrangerer kundekvelder for grupper over ti personer.

    Daglig leder av Utsøkt Ann Karin Grindhaug forteller at starten på 2020 var veldig bra for butikken Utsøkt med travle dager og gode salgstall. Som lyn fra klar himmel ble det bom stopp – koronautbruddet omgjorde Svolvær til en spøkelsesby.

    Ann Karin Grindhaug ønsker at folk skal handle lokalt, som vist på eget profilbilde på facebook. Foto:Privat

    – Vi hev oss rundt, og fant ut at vi måtte permittere ansatte veldig kjapt. Vi var tidlig ute med både permitteringer og å følge smittevernreglene satt av myndigheten, forteller hun.

    Utsøkt har butikk både på Sortland og i Svolvær. Butikken i Svolvær tapte omtrent 34 prosent omsetning i mars, og fordi Svolvær er en liten by er de helt avhengige av konferanser, turister og andre ting som skjer.

    – Det er nå vi merker for en liten plass dette egentlig er. Nå er det bare oss selv, og det merkes veldig godt på omsetningen. Samtidig stengte mange av butikkene i første etasje på kjøpesenteret, og det var nok ikke alle som skjønte at butikkene i andre etasje enda hadde åpent, forteller Ann Karin.

    Ann Karin sier at hun har kjent på en angst for hva de skulle gjøre med koronasituasjonen. Bedrifter kan ikke avbestille varer de allerede har bestilt fordi da må bedriften likevel betale en stor andel av bestillingen. – Det er som å kaste penger ut av vinduet, sier hun.

    Åpnet nettbutikk

    Ann Karins prioritet nummer én var å åpne nettbutikk for Utsøkt. Etter mange timers arbeid både dag og natt i et par-tre uker var nettbutikken oppe å gikk 6. april.

    Slik ser hjemmesiden til den nyåpnede nettbutikken til Utsøkt. Skjermdump fra utsøkt.no.

    Samtidig arrangerte Ann Karin en digital motevisning med tilbud om gratis hjemkjøring av varer samme kveld.

    – Det fungerte veldig bra, og tenkte at jeg måtte gjøre dette oftere. Vi fikk tilbakemeldinger fra kunder at det var godt å kunne handle fra egen stue og samtidig få varene levert på døra samme kveld, fortsetter hun.

    Det er både tid- og ressurskrevende å legge ut bilder, klær og innlegg på nettbutikken. Når hun er på jobb i den fysiske butikken, er hun på gulvet hele dagen. Derfor er ikke butikkjobben en 9 til 16 jobb lengre, og Ann Karin forteller at hun bruker ekstremt mye tid på jobb om dagen.

    Arrangerer kundekvelder etter stengetid

    Utsøkt får mange gode tilbakemeldinger på tiltakene de har utført – både med digitale motevisninger, gratis hjemkjøring, men også på kundekveldene som arrangeres i butikken på Sortland etter stengetid.

    Senterleder Trine Waldahl ønsker å gjøre noe fint for lokalmiljøet, samtidig som hun ønsker å øke mersalget. Foto:Privat

    Trine Waldahl er senterleder på Alti Svolvær og forteller at de gjør det de kan for å gjøre senteret så sikkert som mulig. Senteret har satt inn en rekke ekstra tiltak som vasking, spriting av områder og håndsprit stående over alt på senteret. Likevel er det mange som er forsiktige med å gå ut, og i noen uker så de at antall besøkende og handelen gikk drastisk ned. Trine sier at antall besøkende kommer gradvis tilbake, og ser at de som kommer for å handle nå handler for mer.

    Ønsker å støtte lokalmiljøet og øke mersalget

    Alti Svolvær har en pågående kampanje som handler om å sette fokus på viktigheten med å handle lokalt. Hver gang du handler på en butikk på senteret, får du et stempel. Når du har samlet 6 stempel er du med i trekningen av et gavekort på 3.000 kr til deg selv, samt 3.000 kr til en lokal bedrift eller idrettslag som du selv bestemmer.

    – Det er jo for å gjøre noe positivt for lokalmiljøet. Kampanjen handler om at vi ønsker å fremme mersalget til hver kunde, i tillegg til at vi bidrar med støtte til lokale lag og foreninger, forteller hun.

    – Jeg tror det er viktigere enn noensinne å holde handelen lokalt. Det positive som kan komme ut av dette er at flere blir oppmerksomme på verdien av å handle lokalt, slik at vi kan ha tilbudet her i morgen, og slik at vi kan beholde arbeidsplassene i kommunen, sier Trine.