Full rulle med digital trening

    Det er ikke noe nytt at idrettsutøvere har ulike innendørsalternativer til trening i vinterhalvåret. Noe som er relativt nytt, og som har fått ekstra oppmerksomhet i koronatiden, er virtuell trening.

    Foto: Privat

    Kristiansand Cykleklubb tar i bruk digitale løsninger for innendørstrening på vinteren, i tillegg til vanlig utendørs trening. Daglig og sportslig leder i klubben, Jan Fredrik Stiansen, sier at variasjon er et viktig prinsipp når det kommer til treningen. De har i flere tiår benyttet ruller av forskjellige typer til innendørs trening. Det finnes flere plattformer for digital og virtuell sykling, blant annet Zwift.

    Stiansen sier at bruken av Zwift ikke har endret treningsmetodene i stor grad, men at det har bidratt til å gjøre det mer spennende å sykle innendørs. Det har også gitt mulighet til å sykle virtuelt sammen med andre, uavhengig av nivå. Det er også muligheter for å sykle i konkurranser.

    Norges Cykleforbund (NCF) har etablert et eget utvalg av grener og holder egne ritt på profesjonelt nivå. Her konkurrerer enkelte utøvere fra Kristiansand Cykleklubb, blant annet Ane Iversen som har vunnet to av disse. Det første VM i E-sport ble arrangert i 2020 på Zwift.

    Hva er Zwift?

     
    • Zwift har over 10 ulike virtuelle verdener, med over 130 forskjellige ruter.
    • Zwift har over 2,5 millioner brukere i 190 land per 2020.
    • Zwift har også gjenskapt den berømte stigningen Alpe d’Huez, som er en av de mest kjente stigningene i Tour de France.
    • I 2020 ble det arrangert det første offisielle virtuelle Tour de France.
    • I tillegg til å sykle, kan man også løpe i virtuelle verdener ved å koble seg opp med en tredemølle.