– Da ville det endt katastrofalt!

    Bransjen for produksjon av film, video og fjernsynsprogrammer fikk store og svært krevende utfordringer, men til tross for omstendighetene har norsk produksjon gjort det bra under et høyst unormalt år i 2020.

    De ti selskapene som har omsatt mest dette året fikk 78 135kr i sum av driftsinntekter og ett overskudd på 11 448kr før skatt i pandemiåret. Et av disse ti selskapene er Mastiff AS som produserer og utvikler for alle de norske TV-kanalene, der Jostein Olseng er daglig leder.

    Daglig Leder: Jostein Olseng. – Jeg er svært glad for at vi har mange dyktige medarbeidere i faste stillinger. De er en stor styrke for oss, og sikrer at vi har den kompetansen vi trenger inn i produksjonen. Foto: Mastiff AS.

    – Når resultatet ble så bra er gleden ekstra stor. Det gjør at vi kan sikre arbeidsplasser, og ikke minst investere i å utvikle mer godt innhold, sier Olseng

    Årsaken til at Mastiff AS omsatte for mer, var at de produserte flere produksjoner i 2020 enn i 2019. Grunnen til at bunnlinjen også ble noe høyere (4 952 716kr) var at de produsere mer, samtidig sikre at ikke de faste kostnadene økte like mye, forteller han.

     

    Et svært utfordrende og krevende år

    Mastiff AS møtte, som veldig mange andre, utfordringer og risiko vi tidligere ikke har støtt på. Ved å lage, tilpasse å følge gode koronarutiner var en redning for å holde folkene sine friske og produksjonene i gang.

    – Hadde vi ikke klart det ville det økonomiske resultatet for 2020 blitt et helt annet, da ville det endt katastrofalt. Vi er så takknemlige for at vi, takket være svært dyktige medarbeidere og godt samarbeid med TV-kanalene, greide å komme oss forbi utfordringene – slik at vi kunne gjøre det vi elsker – nemlig å lage godt TV-innhold som engasjerer og berører, tilføyer Jostein Olseng.

    Derimot, Filmkameratene AS sto ovenfor en annen type utfordring. De lagde en film under korona som heter «Vikingulven», filmen skulle hatt premiere den 27. august. Men etter å ha sett at kinobesøket er under halvparten av det, det er under normale år, bestemte de seg for å måtte utsette til februar. Uten premiere på filmen får de ikke noe inntekter fra den.

    – Paramount kunngjorde at de utsetter Tom Cruise filmene som nå skulle hatt premiere i høst og «Mission: Impossible 7» og «Top Gun: Maverick» er nå utsatt til neste år. Så det viser at den beslutningen vi tok var den riktige når Paramount gjør det samme, sier Filmkameratene AS daglige leder John Martin Jacobsen.

     

    En liten skuffelse og en stor opptur

    Ifølge tallene fra Brønnøysundregisteret gikk Filmkameratene AS i underskudd år 2019, Grunnen til dette var at filmen de hadde på kino «Detektivbyrå Nr. 2 – Operasjon mumie» gjorde det ikke så bra som de trodde den skulle gjøre.

    – Den gikk jo greit men det var en liten skuffelse for oss, det gjorde at vi ikke vil lage flere av de detektivbyrå-filmene, sier Jacobsen.

    Derimot, viser besøket for de filmene sett på kino år 2020 at «Børning 3» er den mest sette filmen, med et besøksnummer på 285 904 personer. «Børning 3» har også Filmkameratene AS produsert.

    Det er vanskelig å være misfornøyd med en film som var den mest populære filmen på kino i Norge i fjor. Men på en annen side så er vi ganske sikre på at vi ville solgt over 500 000 billetter, hvis det hadde vært i en normal situasjon, forteller John Martin Jacobsen.

     

    Iverksatte en lov om utsettelse

    Vanligvis får vi sett et komplett årsregnskapet av bransjene senest 31.juli, grunnet konsekvenser av utbruddet av covid-19, bestemte Finansdepartementet å iverksatte en lov om utsettelse av fristene for å fastsette årsregnskapet til 30. september. To tredeler av bransjen leverte årsregnskapet sitt 2020 og vi får dermed ikke sett helheten i årsregnskapet til hele bransjen.