Godt år for produsenter av utstyr innen tunnel og anlegg: – Salget har aldri vært så bra som nå

    Selv om dele tilgangen fra utlandet har vært litt problematisk, kan både AMV og Agder Tunnelservice melde om stabilt og godt salg. Begge holder til i Flekkefjord, og har ett stort spekter av utstyr til tunnel og anleggsbransjen.

    Tunnelrig fra AMV. Foto: AMV.NO

    Andersen mekaniske verksted (AMV) er en familiebedrift lokalisert i Flekkefjord. Bedriften drives i dag av 5. generasjon Peder Andersen. AMV har med årene vokst seg store, og er i dag ett konsern med flere datterselskaper.

    Hovedfabrikken som for øvrig er den største, ligger i Svegeskogen utenfor Flekkefjord. Dette er en fabrikk som server de norske markedene. En av de andre fabrikkene er på Sunne i Värmland, som er i Sverige. Den siste fabrikken ligger i Changsha i Kina, og går under navnet CRCHI. På alle fabrikkene er det nybygging, service og overhaling.

    I tillegg driver AMV diverse selskaper innen utleie, software utvikling og konsulent tjenester.

    AMV sin hovedfabrikk i Flekkefjord. Foto: AMV

    Peder Andersen forteller at alle entreprenører i enten Norge eller utlandet, som driver med tunnel prosjekter, er deres målgruppe. Han legger til at det er mye varierte markeder som AMV jobber med

    – Vi selger i gruvemarkedet hvor man utvinner kobber, jern, sink og den biten. Men hoveddelen ligge på det som vi kaller for infrastruktur, det vil si utbygging av tuneller.

    Så langt ser det ut som ett bra år for AMV. Selv om mye av omsetningen kommer fra utenlandske fabrikker, er det fremdeles fabrikker i Norge som er størst.

    – I år så kommer vi sikkert til å omsette for kanskje rett rundt 600 millioner. Vi tror at vi sikkert kommer til å øke litt av dette til neste år også. Vi er i en vekst, så vi har ansatt mye nye folk, og vi satser på at vi skal vokse i tiden fremover også.

    – Ca. 40% av alt vi produserer på AMV blir solgt til utlandet. Så litt under halvparten. Fabrikkene våres i utlandet er små i forhold. Vi er nok sikkert 3 ganger så store her i Flekkefjord som det dem er i utlandet.

    – Hvordan har Covid-19 påvirket salget deres?

    – Det har ikke påvirket salget så mye, det har mer påvirket at det har vært ustabilt å kunne få levert komponenter til å sette sammen utstyret. Men det å kunne få levert produkter fra leverandørene våres, det har vært en utfordring sier Andersen bestemt.

    – Det som gjør bedriften våres til en suksess er at vi skjønner egentlig hva markedet vil ha også leverer vi det. Så vi leverer det kundene vill ha, derfor treffer vi markedet veldig bra tror Peder Andersen.

    En av mange tunnelrigger fra Agder Tunnelservice. Foto: Sander Netland Bergum

    Agder Tunnelservice er et relativt ny-oppstartet firma som ble stiftet i 2018. I følge proff.no, så ligger selskapet på 60 ansatte pr. 2.09.2021. De driver med alt innen kjøp og salg, utleie, reparasjoner, nybygg av tunnelmaskiner, nybygg av boreutstyr. Egentlig produksjon av det meste innen tunell bransjen.

    Firmaet er en del av Agder Gruppen, som er ett større konsern og aktør innen anleggsbransjen i Sør-Norge. Her er det alt fra produksjon, salg, utleie, reparasjoner, maskin-flytting og mye mer innen anleggsbransjen.

    Daglig leder i Agder Tunnelservice, Kjell Vidar Hamre. Foto: Agder Tunellservice.no

    Daglig leder Kjell Vidar Hamre kan fortelle at målgruppen deres er alle entreprenører i Norge samt at dem også selger en del til utlandet. Dem har ett hovedfokus på riksentreprenører å store utenlandske entreprenører.

    Hamre kan også vise til at firmaet hans har hele verden som sitt salgsområde. Han legger til at det er sluttbrukere innen tunnel og anleggsbransjen Agder Tunnelservice selger til.

    – Vi eksporterer veldig mye brukte maskiner til utlandet, disse reiser til Korea, India og mange forskjellige land.

    Agder Tunnelservice holder til i de gamle lokalene til Flekkefjord Produkter, ett selskap de har kjøpt opp. Foto: Sander Netland Bergum

    – Hvordan ser året ut så langt salgsmessig?

    – I år har vi solgt veldig mye av forskjellige produkter. Det er en veldig stor etterspørsel globalt, og på grunn av Covid-19 så har det blitt komponent mangel. Når folk skal ha en ny maskin så er det lang leveringstid. Derfor kjøper folk veldig mye brukte maskiner, for eksempel som en mellomløsning. Vi har et godt salg på både nytt og brukt. Salget har aldri vært så bra som nå kan Kjell Vidar fortelle.

    – Det vi tror vi treffer på det er at vi er lett å ha med og gjøre. Vi fikse alt for kundene. Vi har en one stop shop tankegang, avslutter Kjell Vidar Hamre.