Fra New York Fashion week til styling i Norge

Tidligere hjalp hun å kle på modellene i New York Fashion week. Nå vil Ingrid Torland hjelpe folk i Norge til å kle seg moteriktig og bærekraftig.

Ingrid Torland (28) har jobbet på New York Fashion week i mange år. Nå drømmer hun om å bruke kompetansen sin i Norge. Foto: Helene Myre.

Ingrid Torland (28) har vært opptatt av styling og mote helt fra hun var liten.
– Jeg var glad i å rydde i klesskapet og se på fint tøy, forteller hun.
Samtidig så har hun følt på at det har vært en karrierevei som ikke har vært helt akseptert.
– Man burde bli lærer eller sykepleier som alle andre, det er liksom ikke vits i å tenke i en annen retning. Den retningen er hvert fall ikke lett å gå.

Stylist Ingrid Torland mener nordmenn må tørre å skille seg mer ut og kjøre sin egen stil. Foto: Helene Lindås.

Venninne Tone Askbo beskriver Ingrid som ei engasjert og imøtekommende dame.
– Ingrid bærer på en god atmosfære som gjør at du føler deg respektert og sett når du er sammen med henne, sier hun og legger til:
– Jeg har alltid beundret henne for klesstilen hennes. Hun klarer å gi de kjedeligste plaggene bakerst i skapet nytt liv. Hun har en gave, mener hun.

 

En bærekraftig garderobe
Ingrid har en bachelor i psykologi og jobber med styling på deltid. I fjor høst lanserte hun konseptet «Style I.T». Det går ut på at hun drar hjem til folk og hjelper dem med å skape en bærekraftig garderobe.

Kunde Kristin Berge mener Ingrid forstod hva som var hennes stil, og at hun kom med tips ut ifra det. Hun sier hun kommer til å huske rådene i lang tid fremover. Foto: Privat.

– Folk har ulike behov. Noen har klesskapene fulle og vet ikke helt hvordan de skal bruke klærne, andre har klær som ikke passer lenger eller synes det er vanskelig å finne sin egen stil. Jeg hjelper dem da med å guide og kombinere klærne, slik at de kan bruke det de allerede har. Jeg blir en slags personlig trener for klesskapet.

Kunde Kristin Berge synes hun har fått mange gode råd som hun vil huske i lang tid fremover.
– Hun så på garderoben min, sa hva jeg burde bruke nå, hva jeg kan legge til og hva jeg kan sette sammen. Det var så hjelpsomt, forteller hun og legger til at hun synes det er godt å bli trygg på hva som er greit å gå med.

Motebransjens bakside
Ingrid har reist frem og tilbake og jobbet på Fashion week i New York siden 2016. Der har hun hatt rollen som «dresser», som vil si at hun har hatt ansvar for å kle på modellene. Ingrid vil være et medmenneske i en tøff bransje.

I vår er det sterke farger som kommer på moten. Foto: Helene Myre.

– Du ser baksiden av medaljen når du kommer backstage. Her møter du kjendiser og moteikoner på nært hold, og innser at det ikke er så glamorøst som bransjen skal ha det til, forklarer hun.

– Jeg husker jeg var helt sjokkert første gang jeg var på Fashion week. Jeg så maktmisbruk, spiseforstyrrelse, angst, depresjon og avhengighet på nært hold, og det sjokkerte meg. Det var jo så langt i fra glamorøst som man får det. Blant annet så ble modeller fotografert nakne av mannlige fotografer når de skiftet. Heldigvis har «me too» endret mye i bransjen og modellene har fått en tydeligere stemme, opplyser hun.

Skaperen av «Style I.T» forteller også at det er mye konkurranse blant modeller.
– De er vant til at alle har en agenda med det de gjør. De er vant til å bli utnyttet og lurt.

Psykologiutdannelsen hennes har kommet godt med, da mange modeller har hatt et behov for noen å snakke med.
– Jeg har vært en samtalepartner for mange av modellene. Det er et umenneskelig høyt press, og mote-byråene har ikke fokus på modellens psykiske helse. Det er en hjerteløs bransje på mange måter.

– Vi som forbrukere har et ansvar

Ingrid mener heller folk burde investere i plagg med høy kvalitet, fremfor billigere alternativ som påvirker miljøet og tekstilarbeiderne. Foto: Privat.

Ingrid har også et brennende engasjement for miljøet. Konseptet hennes om å hjelpe folk til en bærekraftig garderobe blomstret ut av arbeidet på Fashion week. Der så hun de store kleskjedene kopiere designere. Magasinet Melk og honning kaller det for «motebransjens copycats». Det vil si at de store kleskjedene kopierer plagg og justerer litt på designet, for så å masseprodusere det billig. Ingrid mener man burde tenke kvalitet framfor kvantitet, og at vi som forbrukere har et ansvar.

«Fast fashion» har blitt et begrep de siste årene. Det handler om at klær skal produseres og selges raskest og billigst mulig. Det er ikke gunstig for miljøet eller tekstilarbeiderne.

– Tenk på hvor mange liter vann det tar å produsere et bomullsplagg, og hvem som syr de klærne vi kjøper billig i kjedebutikkene. Når vi ser i skapene våre, har flesteparten av oss ekstreme mengder tøy vi ikke bruker.

Noen gode tips hun kommer med er å investere i basisplagg og plagg som slites mye. Hun tenker også at et steg i riktig retning er å tenke at det er kult å kjøpe brukt.

Venninne Tone Askbo beskriver Ingrid som ei som er ærlig på livet. Det kommer tydelig frem i hennes hjerte for mennesker og miljø. Foto: Helene Lindås.

Ingrid mener det handler om verdier, holdninger og vaner.
– Det vi ikke tenker på, er ikke på radaren vår. Vi er nødt til å ta et standpunkt på dette med en bærekraftig garderobe.

Under får du noen tips til vårgarderoben:

Foto: Helene Lindås og Helene Myre. Redigering: Helene Myre.