Usikkerhet rundt bysyklene

Kristiansand har tidligere fått tittelen "Norges beste sykkelby", selv om byen er en av storbyene i Norge som ikke har bysykler. Det er uklart når bysyklene vil komme.

Illustrasjonsbilde. Foto: Malene Nilsen

Etter planen skulle bysyklene komme til Kristiansand kommune før sommeren 2022, slik ble det ikke.

Bysykkelordningen, som er et samarbeid mellom Kristiansand kommune, AKT og Agder fylkeskommune, var oppe i bystyret og formannskapet tidligere i år. Ordningen omhandlet både bysykler og sparkesykler, hvor politikerne valgte å ta bysyklene ut av ordningen.

Skjermdump fra Kristiansand kommune sin nettside, 21.05.2022

– Vi i kommunen mener det er et behov for bysykler, men vi jobber først og fremst med el-sparkesyklene nå, så får vi se hvilke ressurser politikerne vil sette inn i en bysykkelordning, sier Katrine Shakuntala Valderhaug Jore fra Kristiansand kommune.

Hun forteller videre at kommunen i utgangspunktet er positive til elektriske sykler, men at det spørs hva politikerne vil prioritere.

– Hvis de ønsker kan vi fortsette arbeidet, sier Valderhaug Jore.

 

Valderhaug Jore informerer om at når bysykkelordningen begynte å planlegges, kom el-sparkesyklene som en mobilitets mulighet, og at når sparkesyklene kom til byen var folk veldig interessert i det.

– Vi så da at det var samme problematikken, utfordringer og løsninger i byen som gjaldt for både bysykler og sparkesykler, så da så vi det i sammenheng, forteller Valderhaug Jore.

Agder kollektivtrafikk, AKT, er positive til bysykler men fokuserer nå på el-sparkesykler. Foto: Malene Nilsen

AKT vil innføre et tilbud for mikro-mobilitet, som egentlig innebærer sparkesykler og  bysykler, som kan være med på å bidra til at flere setter bilen igjen hjemme, og at Kristiansand kan bli en mer attraktiv by, sier Thomas Ruud Jensen utviklingsdirektør i AKT.

Thomas Ruud Jensen, utviklingsdirektør i Agder Kollektivtrafikk. FOTO: AKT

Politikerne ville bare satse på sparkesykler

– Vi hadde egentlig lagt opp til en prosess der vi skulle få til begge deler som kunne fungere i fellesskap, men bysyklene ble da utsatt, forteller Ruud Jensen.

I juni i fjor 2021 vedtok stortinget en ny lov som gjør at en kommune kan gå inn å kreve nye regler i forhold til el-sparkesykler, og det skal gjøres i Kristiansand nå.

– Tanken på lenger sikt er at hvis du tar bussen så skal du også ha muligheten til å benytte deg av disse sparkesyklene, og kanskje eventuelt en bysykkel, for å komme deg fra en holdeplass til der du faktisk skal, sier Ruud Jensen.

Han tror det vil bli strengere regler for hvor man kan kjøre med el-sparkesyklene fremover, og at dette kan være med på å redusere risikoen for ulykker.

Venstre er et av partiene som er positive til bysykler

Jacob Haugmoen Handegard, leder i Kristiansand Venstre. Foto: Mona Hauglid

Jacob Haugmoen Handegard, leder i Venstre Kristiansand, sier at det som er bestemt er at man ikke må tilby elektriske sykler sammen med el-sparkesykler.

– Jeg syns fortsatt at det er en fornuftig ide og se på utleie av el sykler fremover, eksempelvis som en del av kollektivtilbudet som man har gjort i Rogaland, sier Handegard.

Han forteller videre at Venstre har vært for bysyklene veldig lenge, og at de tror at det på samme måte som el-sparkesykler og buss, gjør at det blir enklere å komme seg rundt i Kristiansand uten å måtte ta bilen.

 

Når kommer bysyklene?

– Det kan fort ta litt tid, men vi håper veldig på at det kommer på plass, sier Handegard.

Her ser du en av sykkelstiene i Kristiansand sentrum.  Foto: Malene Nilsen
Student Elina Oterkill Mattsson (22) er positiv til bysykler. Foto: Malene Nilsen

Student ved UIA Elina Oterkill Mattsson (22) hadde valgt bysykkel om det hadde vært tilgjengelig i byen fremfor el sparkesykkel.

-Sykkel er et transportmiddel som jeg liker bedre, og som jeg føler meg tryggere med. Jeg syns det hadde vært en god løsning å få bysykler her i byen også, sier Mattsson.

Hun avslutter med å si at hun tror flere eldre hadde benyttet seg av bysyklene.