Bli med til Skumringslandet

«Dette er det ikke mulig å gjennomføre, Paul!», det har regissør Paul Magnus Lundø fått høre av produsenter landet over. De har lest manuset og bare følt at millionene forsvinner i takt med sidene. Men han vet at det går an. Han har hele tiden visst at det går an, og til sommeren skal han bevise det.

Espen Hana i rollen som Sysselmannen klar på location. Foto: Skumringslandet
Espen Hana i rollen som Sysselmannen klar på location. Foto: Skumringslandet

Kristiansand: Handlingen i “Skumringslandet” er lagt til 1349, en tid hvor Svartedauden og troll herjet landet. Mannen bak filmen er Paul Magnus Lundø som for tiden er bosatt i Kristiansand.

Om Skumringslandet

  • Filmes i Rogaland
  • Startet prosjektet i 2005
  • Manus: Paul M. Lundø og Ronnie M.A.G Larsen
  • Produsent: Daniel Henriksbø
  • Handling lagt til 1349
  • Sjanger: Fantasy/Historie
  • Rolleliste: Helge Jordal m.fl.

– Jeg er jo en skikkelig fantasy-fan, og jeg har alltid interessert meg for historie. Det er jo to ting som vi kanskje ser på som skikkelig norske. Jeg tror veldig mange av oss har drømt om å få se Svartedauden på film. Det er jo en av de tingene vi virkelig henger oss opp i på barneskolen. Det er noe fascinerende med den epoken. En slik massedød må jo tvinge deg til å stille spørsmål, forteller Lundø.

Før han fortsetter, lener han seg tilbake som om han skal si noe dypt filosofisk som bare en regissør kan.

– Grunnen til at jeg tok med trollene er… Ok, det er fantasy-diggeren i meg som har fått slippe til, men troll er jo Norge.

Regissør Paul Magnus Lundø gleder seg til å ta fatt på prosjektet han har jobbet med i over fem år. Foto: Bjørn M. Thorvik
Regissør Paul Magnus Lundø gleder seg til å ta fatt på prosjektet han har jobbet med i over fem år. Foto: Bjørn M. Thorvik

Mystikk, melankoli og skrekk
Da den norske kinosuksessen “Trolljegeren”, med blant annet Otto Jespersen i en av hovedrollene, kom på norske kinoer i fjor, forteller Lundø at det var med klamme hender han gikk inn i kinoen.

– Men til min lettelse var “Trolljegeren” langt ifra den sjangeren jeg går for med min film. Vi kjører litt mer mot mystikk, melankoli og skrekk. Den filmen hadde litt slapstick-humor, men vi har nok en mer sort humor, opplyser Lundø til sørnett.no.

Navnet til den 30 år gamle filmregissøren er nok ukjent for mange, men de aller fleste av oss har nok sett noe av hans arbeid. Om det så er reklamefilmer, kortfilmer, spillefilmer eller tv-serier. Lundø har vært borti det meste siden han gikk ut av Film og TV-akademiet i Oslo som ferdig utdannet filmregissør i 2005.

Tidligere har han jobbet freelance på andres prosjekter, men siden 2005 har han også jobbet med noe helt eget. Prosjektet som går under navnet ¨Skumringslandet¨ startet opp våren 2005. Da begynte Lundø å skrive en synopsis av ideen som han lenge hadde gått rundt med. Etter å ha utviklet synopsisen en tid tok han kontakt med manusforfatteren Ronnie M.A.G. Larsen, som han har laget manuset sammen med.

– Jeg hadde egentlig ikke lyst til å skrive manuset. For meg var det ikke særlig appellerende å begynne med en så lang og strukturert prosess. Jeg følte ikke at jeg hadde god nok tålmodighet til å skrive noe slikt. Jeg er nok mer praktisk av person, forteller Lundø til sørnett.no.

Inspirert av Kittelsen
Den unge regissøren forteller at bildene til den norske maleren Theodor Kittelsen har vært en viktig inspirasjon for filmen. “I Rosens Navn” med den kjente skuespilleren Sean Connery sies å ha mange av de elementene Lundø ønsker å bringe videre til filmen sin. Den episke filmserien om Indiana Jones skal ha inspirert han med tanke på det å blande historie med myte.

– Det er noe spennende med å bli dratt inn i noe som er større enn livet. Jeg tror det er veldig viktig at vi får etablert sjangerfilmen i norsk film. Da får man muligheten til å fokusere mer på selve plotet. Det er noe jeg også liker med Indiana Jones filmene. Det at man får se en karakterutvikling i tillegg til å ha et skikkelig plot. Plot og karakterutvikling trenger ikke nødvendigvis å være ekskluderende, slik som det ofte virker i norsk film, sier Lundø.

Glimt av Nøkken
Hvilke typer troll er det vi får se i denne filmen?
– Vi kommer ikke til å få se de store fjellene av troll, mer en det har jeg ikke lyst til å røpe. Det får bli en overraskelse. Det jeg kan si er at vi få glimtet av Nøkken, forteller Lundø lurt.

(Artikkelen fortsetter under bildet)

Regissør Paul Magnus Lundø på location i Rogaland. Foto: Aslak Holmen
Regissør Paul Magnus Lundø på location i Rogaland. Foto: Aslak Holmen

Når man hører at det skal lages epokefilmer og skikkelige sjangerfilmer, så begynner man raskt å tenke at prisen på det må være skyhøyt, noe Lundø verken vil slå fast eller motsi. Det han sier er at det blir en profesjonell produksjon med store navn som Helge Jordal.

– Vi sikter høyt i forhold til produksjon og seertall på kino. Håpet er jo å nå langt utenfor Norges grenser med filmen. Jeg tenker at det må være et marked for det. Dette er jo en sjanger som er skikkelig norsk, og jeg tror det er spennende for flere enn bare nordmenn.

Produsent Daniel Henriksbø har som oppgave å halde filmen innen budsjettet. Foto: Privat
Produsent Daniel Henriksbø har troen på en kinorelease senest våren 2012. Foto: Privat

På jakt etter den skitne looken
Foreløpig befinner filmen seg i finansieringsfasen, men de har allerede mottatt ganske mye støtte til å forberede prosjektet på best mulig måte. Det har ikke manglet på forarbeidet. Storyboard har blitt tegnet ned til den minste detalj, og de er langt på vei med å sy kostymer.

– Det vil holder på med nå er å bygge opp en del locations. Vi lager store sett som er i samsvar med våre ambisjoner. Vi kunne ikke filmet dette på diverse museum rundt om i landet slik mange andre gjør. Da får vi ikke den skitne looken som vi er ute etter. Jeg har lyst til å bygge opp en hel landsby fra begynnelsen av, sier Lundø.

Kino 2012?
Etter å ha jobbet med denne filmen i over fem år, ser det endelig ut som filmingen snart skal settes i gang. Lundø håper på å få filmen på kinoskjermer landet over på sommeren eller våren 2012.

– Om vi får gjennomført filmen til sommeren, vil jeg jo si at vi blir de første som lager en slik film i både Norge og utland. Jeg har blandet sammen det jeg liker med andre filmer, lagt til maleriene av Kittelsen og dermed fått noe helt eget.

Har du råd til andre unge med en film i magen?
– Foreløpig er det jeg som trenger råd. Jeg har fremdeles mye å lære. Det eneste rådet jeg kan gi er å bare gå ut og gjøre det. Begynn i det små med kortfilm på videokamera og klipp i vei.

– Jeg har fått høre mange ganger av produsenter rundt om i landet at: Dette er det ikke mulig å gjennomføre. Produsenter som har lest manuset og bare følt at millionene flyver.  Men jeg vet at det går an! Det er mange som i ettertid har kommet til meg og sagt: Ok, dette går an”.

En produsent som hadde troen fra første møte med Paul Magnus Lundø er Daniel Henriksbø.

– Det er jo et spesielt prosjekt vi har fått for oss her. Å jeg fikk virkelig troen da jeg traff han. Med min tidligere erfaring fra lavbudsjettsfilm har jeg lært meg å lage ting billig. En annen ting som gav meg troen var da jeg såg filmen “Mengaloth” som Paul lagde i 2005. Det var en lavbudsjettsfilm med stor produksjonsverdi. Man så at han visste hvordan ting skulle gjøres, sier Henriksbø til sørnett.no.

Utnytte naturen bedre
I Norge har man ikke de samme budsjettene å jobbe med som de har i f.eks. Hollywood, det fører til en utfordring for mange drømmere.

– I en slik produksjon som dette er man nødt til å tenke: Hva er mulig? Vi må finne grensene for hva som er mulig å lage, og så legger man manus innen de grensene. Jeg kan ikke lage scener som man ser i filmer som Braveheart og Gladiatoren med flere tusen menn som står på en ås og er klare til å angripe. De budsjettene har vi ikke i Norge enda.

En forelepig filmplakat har blitt lagt ut på filmens hjemmeside. Foto: Skumringslandet
En forelepig filmplakat har blitt lagt ut på filmens hjemmeside. Foto: Skumringslandet

Hva er det du liker å se som regissør?
– Jeg liker godt at folk kan ta en neve med gjørme og smøre det utover ansiktet eller falle i ekte gjørme. Da skjer det noe. Jeg liker at skuespillerne får noe ekte å reagere på, sier han før han lener seg tilbake og fortsetter:

– Jeg blir svært inspirert av natur hvor vi får den følelsen som forteller deg at her har det skjedd noe. Jeg har reist rundt i landet å fått slike følelser, og de følelsene vil jeg bringe inn i filmen. Slik som jeg ser det, så er Norge et gigantisk studio. Med så mye ekstrem og vakker natur er det rart at så mange filmer blir lagt til Oslo sentrum. Den naturen vi har bør vi utnytte bedre. Jeg gleder meg til å sette i gang kan man si.

Følg med utviklingen til filmen på nettsiden til “Skumringslandet”