70 mil per dag, sju dager i uka

Bak rattet på gamle, slitte doninger kjører sjåførene i snitt 12-13 timer daglig.

Må rydde opp: David Chiroto håper Samferdselsministeren rydder opp i prostitusjonen på rasteplassene
Må rydde opp: David Chiroto håper Samferdselsministeren rydder opp i prostitusjonen på rasteplassene

Vogntogsjåføren David  Chiroto (46) fra Kenya har kjørt langtransport i 25 år. Hver dag kjører han tankbil med bensin mellom landene Uganda, Rwonda og Kenya for firmaet Mombasa Petrolium Transport Ltd.

–         En arbeidsdag ligger i snitt på 12-13 timer. Noen ganger kan det bli opptil 20 timer bak rattet og bare fire timer søvn i køya, sier David. I Afrika er det ingen regler for kjøre og –hviletid. Det resulterer mye kjøring og lite hvile for sjåførene.

Vogntoget hans består av den tyske jernhesten av en gammel Mercedes Actros -81 trekkvogn og ei tre-aksla tanksemitralle. Trekkeren har en kilometerstand på 1.500.500 km.  Med en trekker med drøyt 250 hestekrefer, er minst halvparten av dem “på beitet” etter mange års slitasje.  Vogntoget ruller alt annet enn raskt med fullasta tank med 1000 liter bensin.

Vi møttes på trailerterminalen like ved Wilson Airport i Nairobi, Kenya. Den består av en nostalgisk bilpark. Det kryr av gamle lastebilmerker fra -70-80-90-tallet. Snutebiler og ”bulldoger” om hverandre.

Kjøretøyer som hadde vært vraka for lengst i Norge lever videre i kontinentet Afrika. Volvo FH10, Scania Vabis, Bedford for å nevne noen. David har kjørt de fleste veteranbilene, men trives best i Mercedes Actros.

–         Acros har bedre plass inne i hytta. Hytta er tross alt hjemmet mitt, legger David til.

Vi klatrer opp i den høye trekkvogna. Han starter opp, og etter tre forsøk brummer tanksemien med svært jagende turtall. Girkassen består av en vanlig åtte-trinnskasse, med ”dobbel clutch”. Vi ruller ut i retning Nairobi sentrum for å levere bensin på en Shell-stasjon.

Den rutinerte trailerkusken trives godt med jobben sin, til tross for at han er sjelden hjemme. Lønna hans ligger på gjennomsnittlig 20.000 kenyanske shilling. Det tilsvarer litt under 2.000 norske kroner. I tillegg betaler han 20 prosent i skatt. Sjåførene får heller ikke overtidsbetaling.

 

 

–        Jeg har en sju år gammel sønn som jeg gjerne skulle ha sett mer til. Men med 70 mil hver dag sju dager i uka, er det ikke mye tid til familieliv. Men jeg må jobbe for å kunne forsørge familien, sier han oppgitt.

 

Overlast og korrupsjon er de største utfordringene i Afrika. Maks aktuell totalvekt i Afrika er 30 tonn. Likvel ruller ekvipasjer med vekter opptil 80 tonn ifølge David. Og det er de største overskridelsene som slipper best unna.

 

–        Kjører en sjåfør med  rundt 2-3 tonn for mye, risikerer han å bli arrestert. Dersom en transportør kjører med hele 30-50 tonn overlast, kan man bestikke politimenn med en uvesentlig sum. De store selskapene inngår avtaler basert på korrupsjon, sier David.

 

Veiene bærer preg av overlastede kjøretøy. Humpene og de digre hullene i den slitte og støvete asfalten tyder på at akseltrykkene er vesentlig høyere enn det veiene tåler.  

Til tross for stor innsats mot underbetaling, har trailersjåfører et svært dårlig omdømme i hele Afrika opplyser David. Asfaltcowboyene har lenge hatt rykte på seg for å spre HIV og AIDS ved å ligge med prostiturerte som venter klar på rasteplassene. Og med mye jobb og lite familieliv er fristelsen for selskap i køya stor for mange.

David håper på at den nye transportministeren ved valget i 2012 gjør drastiske tiltak for å få vekk prostitusjonen på rasteplassene. Vi kjører tilbake til terminalen. Her skal han ha en time på øye før han kjører nok en tur til Mombasa på bensinruta si.