Lastebileierne vil kjøre om dagen

Forslaget om mer kjøring av tungtransport om natten blir dårlig tatt imot. (Bilde:Norges Lastebileierforbund)
Lastebilsjåfører i Vest-Agder liker ikke forslaget om at de skal kjøre mer på natta enn dagen.
Publisert: 27.05.2014 kl 14:09
- Dårlig og lite gjennomtenkt forslag, forteller Kjell N. Nilsen, som er leder for fylkesstyret i Norsk Lastebileierforbund i Vest-Agder.
Billigere om natta
Stortingsrepresentant for FRP i Vest-Agder, Åse Michaelsen, sier til Nrk Sørlandet at det bør bli billigere for tyngre kjøretøy å kjøre om natten. For å få mindre kø og minske antall møteulykker har det kommet opp et forslag om å flytte det meste av tungtransport til kvelden.
- Jeg tror det er en god ide å se på løsninger som kan minske køene, forhindre møteulykker og gi mindre miljøbelastning i de mest trafikktette periodene på dagen, sier Michaelsen.
Vil hvile
Kjell N. Nilsen mener at man skal hvile ut om natten.
- Det er ikke alle som kan hvile om dagen, og med høye temperaturer på dagtid vil det være vanskelig for mange å få sjansen til å bli uthvilt, så for meg er det tommel ned for forslaget.
Dårlig rekruttering
Nilsen avslutter med å hevde at forslaget om mer nattarbeid kan skape enda større problemer med rekrutteringen med rekrutteringen til sjåføryrket enn de har nå.
- Frykter dette er begynnelsen på noe som ikke er positivt, sier lastbileierens fremste talsperson i Vest-Agder.
Nyheter Vis flere
Forskere bak ny studie beregner 170 billioner plastpartikler ut i verdenshavene. I Norge slippes det 19 000 tonn med mikroplast ut fra norske kilder på land hvert år. Med mikroplast som en global forurensning finnes det heldigvis flere som kjemper mot marin forsøpling i Norge.
Nyheter Vis flere
Forskere bak ny studie beregner 170 billioner plastpartikler ut i verdenshavene. I Norge slippes det 19 000 tonn med mikroplast ut fra norske kilder på land hvert år. Med mikroplast som en global forurensning finnes det heldigvis flere som kjemper mot marin forsøpling i Norge.