Sørnett

Delte meninger om foreslått høyhastighetsbevis

Vannscootere blir mer og mer populært, men nå diskuteres det om det skal settes høyere krav for å kunne kjøre vannscooter. Foto: Privat

Vannscootere blir mer og mer populært, men nå diskuteres det om det skal settes høyere krav for å kunne kjøre vannscooter. Foto: Privat

Sjøfartsdirektoratet foreslo i 2020 å innføre høyhastighetsbevis for fritidsbåter over 50 knop. Dette inkluderer også vannscootere. Nå som båtsesongen er i gang er det mange som har meninger rundt dette.

Publisert:

- Båtparken i Norge har blitt raskere og raskere med årene, så det er veldig mange båter som går både 40 og 50 knop. Kompetansen som skal til for å føre båter i de hastighetene har ikke fulgt den utviklingen, forteller Pål Virik Nilsen, seksjonsleder for fritidsbåt i Redningsselskapet.

[img222466_2LM]

Nilsen har som eneste i Norge arrangert høyhastighetskurs i fem år allerede. Han forteller at Redningselskapet erfarer at det kan oppstå mange skumle situasjoner og at båter i så stor hastighet potensielt er et veldig farlig redskap.

- Du skal vite hva du driver med når du kjører fort, understreker han.

 

 

Overraskende lite ulykker

I følge Sjøfartsdirektoratet sine nettsider mistet 20 personer livet på sjøen i 2020. Blant dem var to menn i 30-årene som mistet livet i vannscooterulykker.

Redningsselskapet er overrasket over hvor lite dødsulykker som skjer, i forhold til hvor mange som kjører fritidsbåter. Likevel forteller Nilsen at Redningsselskapet får mange henvendelser og at det er mange hendelser som går under radaren.

- Det er mest dødsulykker som får mediedekning, men det er mange hendelser og ulykker som går under radaren. Det kan være fyllekjøring for eksempel som folk ikke ønsker å fortelle om, derfor er det høye mørketall i statistikken, sier Nilsen.

[img222466_3LF]

 

Motgang fra vannscootermiljøet

På Sørlandets Vannscooterklubb sin facebookside er stemningen blandet. Engasjementet i vannscootermiljøet er høyt og meningene er delte. Likevel er flesteparten kritiske til forslaget.

 

 

 

 

 

[img222466_4LM]

- Man vil ikke få vekk råkjørerne

Medeier og driver av Agder Vannscooterutleie, Kim André Brandsvoll er enig i kritikken av Sjøfartsdirektoratets forslag.

[img222466_5RS]

- Jeg er veldig for opplæring, men et høyhastighetskrav tror jeg vil slå helt feil vei. Jeg tror det vil skje mye mer ulovlig kjøring og villmannskjøring. Folk lærer ikke å kjøre fort ved å få en lapp på at de kan, mener Brandsvoll.

På spørsmål om hvorvidt han tror det vil bli færre ulykker etter  innføring av høyhastighetsbevis, er han negativ.

- Jeg tror heller det vil bli flere. Man gir folk en selvtillitsboost av et sertifikat, da tenker de at "jeg har bevis, jeg har lov å kjøre fort, da kan jeg kjøre fort". Man vil dessverre ikke få vekk råkjørerne, sier Brandsvoll.

Ensidig fokus

Christian Hammernes, nestleder i båtseksjonen for Norges Motorsportforbund og leder av Vannscooterforbundet forteller at de fleste ulykker ikke rammer den fartøysgruppa det er snakk om.

[img222466_6LM]

- Risikoen for ulykker på fartøy som kjører 50 knop eller høyere er nesten ikke tilstede. Ulykker skjer i helt andre hastigheter og fartøystyper enn det som blir omfattet av det eventuelle høyhastighetsbeviset, forteller han.

Hammernes mener fokuset i saken burde ligge på andre faktorer enn bare fart.

- For vår del handler det mer om å bruke egnet sikkerhetsutstyr, kjøre fornuftig og etter gjeldene lovverk. Det å skulle bli sertifisert til å kjøre fort, ved å ikke kjøre fort i en kurssammenheng er ikke veien å gå, mener han.

Vannscooterforbundet mener det er viktig at det foreslåtte 40 knops innslagspunktet for båttypen vannscooter ikke blir innført, da de mener dette vil være forskjellsbehandling.

- Høyhastighetsbeviset burde slik vi ser det settes til 35 knop for alle fartøystyper om dette forslaget blir en realitet, slik at langt flerre førere får en bedre opplæring. Den praktiske delen av kurset bør også fjernes. Slik det fremstår nå er det ikke i tråd med departementets krav om kostnadsnivå, tilgjengelighet eller innhold, avslutter han.

Kort radioinnslag om temaet:

[url=
[faktaboks]