Sørnett

- Føler jeg har hatt ferie i 2 måneder

Cesilie Øygard går første året på entrepenørskap på BI i Bergen. Foto: Privat

Cesilie Øygard går første året på entrepenørskap på BI i Bergen. Foto: Privat

Over hele landet sitter det studenter som har fått studiehverdagen sin snudd på hodet. Mange har reist tilbake til hjembyen sin, noe som kan forbindes med det å ha fri, men ikke i dette tilfellet. Selv om skoledørene er låst foregår fortsatt undervisningen for studentene.

Publisert:

Studentene har nå all den tiden de trenger, om ikke mer, til å lese og forberede seg til eksamen. Men bruker de den muligheten godt nok? Hvor lett er det egentlig å jobbe med skole når man sitter hjemme alene? Vi har spurt 5 studenter om hva de synes om nettundervisningen.

Cesilie Øygard (21), Entrepenørskap, BI Bergen 

Selv har Cesilie fire eksamener før hun kan ta en velfortjent sommerferie. Hun synes det er et selvfølge at det er en utfordring å få til en daglig rutine der man jobber jevnt med fagene. Cesilie går første året på entreprenørskap på BI i Bergen og trives godt. 

- Jeg er en person som trenger å møte i forelesning og høre på en foreleser. Vi har hatt jevnlige innleveringer av arbeidskrav og nå som eksamenene kommer på rekke og rad blir motivasjonen for å lese litt større!

Hun forteller videre at en eksamen allerede er gjennomført i et fag, og på grunn av at mye av informasjonen i forhold til faget ble lagt ut på en nasjonal facebook side, ble motivasjonen for å jobbe mer med faget tørre. 

- Det er veldig lett å legge bort bøkene for å heller gjøre kjekkere ting, hvertfall når det er så fint vær ute!

[img205873_2LS]

Ingvild Hansen Høvring (21), Bioingeniør, HVL Bergen 

For Ingvild som studerer bioingeniør blir skolehverdagen veldig annerledes enn vanlig. De har allerede fått avlyst praksis i to fag, og fått oppgaver å jobbe med som erstatning. Hun synes de teoretiske oppgavene tar mye lengre tid, og at man ikke lærer like mye av dem som man gjør av å være i praksis. 

Likevel har de hatt mange innleveringer som må jobbes med, men arbeidet hadde nok vært bedre dersom alt hadde vært som normalt. 

 

 

- Føler jeg har hatt ferie i 2 måneder

[img205873_3RM]

Silje Ingebrigtsen (21), Barnehagelærer, UiA 

I mai er det 3 eksamener som står for tur for barnehagelærer studenten. For de er ingen av undervisningene lengre obligatoriske, noe som resulterer i at ingen deltar på undervisningene. Tidligere når det var eksamensperiode satt alle på skolen og leste sammen. Nå er de fleste reist hjem til hjembyen og man har da ingen som pusher på hverandre til å lese. Nå går jeg heller på jobb, går tur og møter folk i byen, det er en stor endring fra slik det var før jul.

Slik undervisningen er lagt opp nå er det lett å bare la bøkene ligge urørt på samme sted. Da praksisen ble avlyst ble alle oppgavene knyttet til denne praksisen slettet, og ingen nye oppgaver ble lagt til. På denne måten har ikke Silje noen innleveringer eller arbeidskrav som skal gjøres og leveres. Da er det bare gjennomføring av eksamen som står for tur.  

[img205873_4LM]

Freya Turner (22), Grunnskolelærer, Nord Universitet

Ved lærerstudiet i Bodø er all undervisning som i utgangspunktet skulle vært fysisk utført flyttet over til plattformer på nett som Zoom, Skype og Microsoft Teams. Hun forteller at på denne måten blir det ingen endringer i den originale timeplanen. 

Freya forteller at hun er fornøyd med hvordan skolehverdagen er bygd opp nå. Hun liker at hun slipper å møte opp fysisk på universitetet og at hun kan delta på forelesningene på egne premisser. 

 

- Det negative med nettundervisning er at det minsker det sosiale, sier Freya.

Samtidig sier hun at det har vært vanskelig å disponere all tiden riktig og at hun skulle gjerne jobbet mer med skole nå som hun har så mye fritid. Men disse rutinene kommer over tid, og hun forteller at det er viktig å ikke stresse for mye med tanke på kommende eksamener. 

- Man kan også tenke oss at dette har gitt oss bedre digital kompetanse blant elever, lærere og arbeidstaker, samt giver, da mye er nettbasert. Man lærer seg å ta hensyn til medmennesker når alle jobber mot et felles mål, smiler Freya. 

Ingvild Fagerlid (20), Grunnskolelærer, Nord Universitet

[img205873_5RM]

Ingvild forteller at hun har fulle skoledager over nett med obligatorisk oppmøte. Ved deltakelse i nettundervisningen er alle i klassen nødt til å ha på både kamera og mikrofon, og dette fører til at man må følge mer mer, sier Ingvild. 

- Utfordringen med nettundervisning er at jeg lett kobler av. Samtidig blir jeg mer distrahert av å være hjemme og ikke på skolen, forteller hun. 

Mer fritid og mindre undervisning er noe som preger mange studenter. For Ingvild påvirker dette arbeidsmoralen hennes negativt. Hun sier at hun ikke ligger så godt an som hun skulle ønske at hun gjorde når det gjelder kommende eksamener. 

- Helt fra jeg kom hjem på grunn av koronasituasjonen har det føltes som om det er en evig lang sommerferie. Det kjennes ikke ut som jeg går på skolen lengre, sier hun oppgitt. 

Fremover vil hun prøve å skaffe seg en oversikt over pensum i alle fag, samt feste små lapper slik at hun enkelt kan finne frem til fagstoff når hun trenger det. Ingvild forteller at det er en del ting som arbeidskrav og oppgaver, som de har sluppet å gjøre på grunn av koronasituasjonen. 

- Dette er noe jeg virkelig trengte, ettersom motivasjonen ikke eksisterer i det hele tatt, forteller hun videre. 

For noen er det bedre med hjemmeeksamen enn skoleeksamen. Ingvild sier at hun har vært bekymret for skoleeksamen i ett av emnene. Denne er nå blitt omgjort til hjemmeeksamen, noe hun er godt fornøyd med. 

Hun avslutter med at hun håper universitet åpner igjen til høsten, slik at hun kan kommer seg tilbake på skolebenken. 

Mange forteller at de har mistet mye av motivasjonen og arbeidsmoralen under koronasituasjonen. Elever legger ofte bort bøkene til fordel for andre ting, som for eksempel Netflix og sofaen. Kanskje noen kan kjenne seg igjen i det som foregår i denne videoen?

https://www.youtube.com/watch?v=S7cWDJfyaBE