Sørnett

Fotograferer norske soldaters liv og virke

FORSVARSFOTOGRAF: Torbjørn Kjosvold (53) har en rekke minner fra oppdrag og øvelser på kontoret sitt hos Forsvarets mediesenter. FOTO: Sondre Lindhagen Nilssen

FORSVARSFOTOGRAF: Torbjørn Kjosvold (53) har en rekke minner fra oppdrag og øvelser på kontoret sitt hos Forsvarets mediesenter. FOTO: Sondre Lindhagen Nilssen

Forsvarsfotograf Torbjørn Kjosvold har dokumentert norske soldaters innsats i Kosovo gjennom mer enn tyve turer siden 1999.

Publisert:

Kjosvold fikk sitt første møte med Forsvaret allerede på midten av 80-tallet. Da gjennomførte han førstegangstjeneste som soldat i brigadeledelsens etterretningsvirksomhet i Nord-Norge. Like etter endt tjeneste ble han ansatt som sivil fotograf.

Flere kilder vi har snakket med beskriver Kjosvold som en levende legende i Forsvaret, da han har vært til stede med fotoapparat under de aller fleste oppdrag og øvelser med norske soldater i rundt 65 land over en hittil 32 års periode.

Var med helt fra starten
Vi møter ham på sitt kontor hos Forsvarets mediesenter på Akershus festning i Oslo. Veggene, hyllene og skrivebordet er dekorert til randen med akkrediteringskort, krus og andre gjenstander knyttet til sine mange forsvarsopplevelser.

– Min første tur som hadde noe med Kosovo å gjøre var nok høsten 1998. Da var jeg sør i Italia og dokumenterte jagerflybidraget vårt. Flyene var stasjonert på en Nato-base, og fløy over Serbia for å hindre at de skulle angripe mer i Kosovo. Så reiste jeg til Kosovo for første gang året etter, forteller Kjosvold, som siden den gang har reist til det øst-europeiske landet mer enn tyve ganger.

Norge bidro med soldater i flere stillinger i den fredsbevarende Nato-styrken KFOR (Kosovo Force). Les historien til tidligere militærpoliti Runar Bakkebø Nilsen her, og om sjefen for det norske jagerflybidraget, generalmajor Finn Kristian Hannestads erfaringer her.

Saken fortsetter under bildet.

[img184649_2LF]

Sikkerhet først
Vi har tidligere skrevet om den pensjonerte Aftenposten-korrespondenten Aasmund Willersrud om hans erfaringer. Willersrud måtte holde seg utenfor konfliktsonen, mens Kjosvold var blant dem som fikk komme nærmest på med fotoapparat.

– Så vidt meg bekjent kunne pressen reise fritt hvor de ville, men om de ble stoppet, så var det nok av soldater som sørget for deres sikkerhet. Sikkerheten kommer alltid først, understreker Kjosvold.

– Men på den tiden tok man dog ikke med seg embedded media (journalister som får følge en militærstyrke i væpnet konflikt, journ.anm.) i Kosovo, legger han til.

[img184649_3RM]

– Dokumenterer livene deres
Videre forteller han hvorfor det er viktig for Forsvaret å ha egne fotografer til stede under oppdrag og øvelser.

– Jeg dokumenterer det som soldatene er med på, og jeg dokumenterer livene deres. Det er viktig for Forsvaret å vise hvordan det ser ut når de kommer dit, hvordan de bygger opp en leir og hvordan de første oppdragene foregår. Det er også for at pressen skal få bilder å bruke, sier Kjosvold, og viser til at Forsvaret har et eget mediearkiv på nettsidene sine hvor alle bilder legges ut til fritt bruk.

Manipulerer ikke bilder
At Forsvaret benytter seg av egne fotografer har lenge vært et noe kontroversielt tema i mediebransjen. Kjosvold mener selv han har vanskelig for å forstå noen eventuelle problemstillinger tilknyttet sitt yrke.

– Det er mange som tror at jeg får beskjed fra forsvarsledelsen om at bildene skal se sånn og slik ut, men det fungerer ikke sånn. De bildene jeg gir fra meg skal vise et naturlig bilde av det som skjer. Så fort jeg trykker på avløserknappen, kan jeg ikke gjøre noe med bildet. Jeg kan justere litt på farger og kontraster, men kan ikke på noen måte manipulere det, forsikrer den erfarne fotografen.

– Velger bildene som ser "riktigst" ut
Kjosvold har også deltatt på flere utenlandsturer med norsk presse. Noen ganger har de med egne fotografer, andre ganger er det han som knipser bilder for dem.

– I 1999 hadde vi med oss NRK og Dagbladet til Kosovo. Jeg er jo ikke pressekorrespondent, men vi jobber nok veldig likt. Forskjellen er kanskje at jeg velger de bildene som ser "riktigst" ut, altså som viser hendelsene best. Ikke nødvendigvis det som ser journalistisk best ut. Også er det mulig at jeg, som forsvarsansatt, har litt større tillit hos soldatene, reflekterer han.

[img184649_4RM]

Ingen store forskjeller mellom Kjosvold og journalister
Kjosvold jobber ikke per definisjon journalistisk i jobben som fotograf i Forsvaret. Likevel mener han det ikke finnes så store forskjeller mellom ham selv og journalister i utenforstående medier. Han understreker at han følger de samme reglene for publisering og må ta de samme hensynene.

– Til syvende og sist er det ikke store forskjellen, utenom at de jobber etter Vær varsom-plakaten, mens jeg jobber etter "propagandaplakaten", sier Kjosvold med et glimt i øyet.

– Men man merker ikke det noe særlig i det daglige. Så vil helt sikkert noen med pressekort si noe annet, men jeg har til gode å høre noen gode argumenter for det, avslutter Kjosvold.

Noen dager etter vårt møte med Torbjørn Kjosvold, reiste vi selv ned til Kosovo for å undersøke hvordan det står til med landets mediesituasjon og pressefrihet i dag. Les resten av vår reportasjeserie her:


  1. Kosovos tuburlente historie

  2. Slik dekkes Kosovo i norske medier

  3. Tidligere utenrikskorrespondent: – Vi ble nok fanget i et propagandaapparat

  4. Fotograferer norske soldaters liv og virke

  5. Norsk militærpoliti beskyttet både albanere og serbere

  6. Forsvarstopp fikk sterke tillitsforhold til norske journalister under Kosovokrigen

  7. – Kosovo trenger medienes vakthundrolle

  8. – Landets uavhengighet bør gjenspeiles i mediene

  9. Kosovoalbansk journalist: – Ønsker et profesjonelt, fritt og uavhengig media

  10. Mitrovica - en splittet by

  11. Bildeserie fra Kosovo