Sørnett

Godt å få se klassekameratene igjen

Emma Stenberg og Emine Reistad på vei hjem fra skolen. Foto: Thale Holm

Emma Stenberg og Emine Reistad på vei hjem fra skolen. Foto: Thale Holm

Etter uker med hjemmeundervisning synes Emine Holm og Emma Stenberg at det er godt å være tilbake på skolen.

Publisert:

Emine og Emma forteller at det var veldig greit å kunne gjenforenes med de andre i klassen. Selv om de har holdt kontakt med venner over Facebook og snapp var det ekstra gøy å kunne se dem igjen i person. Emma forteller det er rart at hun ikke kan gi vennene sine en klem når hun ser dem.

- Å leke sammen har blitt vanskelig når vi ikke kan ta på hverandre, men jeg begynner å bli litt vant til at det er sånn ting er nå, sier Emma.

Sikkerhetstiltak


Skoleåpningen har kommet med forandringer jentene må tilpasse seg. Emine forteller det er vanskelig å holde styr på alle tiltakene.

- Vi er delt opp i grupper og har hver vår vask. det hender at jeg glemmer meg vekk og vasker hendene i feil vask, forteller Emine. Ikke bare må vi vaske hendene sikkert 30 ganger til dagen, men vi må også holde èn meters avstand fra hverandre hele tiden. Det er litt vanskelig å huske på. før vi skal spise må vi vaske både pulten og hendene. Det må vi også når vi er ferdige. Det blir litt mye å holde styr på.

Jentene forteller at dagene ser veldig annerledes ut nå enn det de gjorde før. Nå har klassen en dag i uken hvor de har utedag. Her går de turer og er ute hele dagen. De har tre dager hvor de har undervisning inne på skolen, og dag dag i uken hvor de får hjemmeundervisning. Det er også ganske rart kommenterer de.

Skoleveien hjem 

- En nabogutt har begynt å sitte på med oss til skolen fordi skolebussen ikke går lengre. Vi slutter litt tidligere fra timen enn ellers, så vi rekker taksusen hjem. Taksusen kjører lengre til huset enn hva bussen gjør, så det er bare greit å sitte på med den.

[img209178_2RM]

Flinke til å planlegge 

Sunde skole er fornøyd med gjenåpningen av 5. til 7. klasse. Rektor Turid Litlehei Fosse forteller at det er god planlegging som ligger bak suksessen.

- Med god planlegging og god kommunikasjon ut til elever og foresatte så synes vi på skolen at ting fungerer veldig greit. Skoleplassen er delt opp i fire områder med en vakt på hvert område. Så vi har god oversikt over barna både ute og inne, forteller Fosse.