Sørnett

Her bygges Kvadratunet

Byggeprosessen er godt i gang. Her sett fra dronningens gate. Foto: Joakim Dannstrøm

Byggeprosessen er godt i gang. Her sett fra dronningens gate. Foto: Joakim Dannstrøm

Mellom Elvegata og Dronningens gate bygges det et nytt prosjekt kalt Kvadratunet. Dersom alt går som det skal vil det stå ferdig i april 2024.

Publisert:

- Det er jo et leilighetsprosjekt med 46 leiligheter. I første etasje er det en utvidelse av kiwi butikken, også blir det et næringslokale ut mot dronningens gate. I kjelleren blir det lagringsplass og sykkelparkering. I bakgården blir det et uteområde, og det samme blir det på taket til kiwi, forteller prosjektleder Olav Håbesland.  Tidligere var det en bruktbutikk og Shalam som holdt til i lokalene. Nå har disse blitt revet, men utbygger ønsker å ivareta noe fra de gamle lokalene.

Hjørnebygget skal bygges opp med samme stil som tidligere, det var et tårn på hjørnet av bygget som vi har tatt vare på, som vi skal føre opp på det nye bygget. Det blir en spesiell fasade, med mye mur detaljer, forteller Håbesland.  - Vi ligger akkurat der vi skal være i forhold til fremdriftsplanen. Det er god driv i betongarbeiderne, men vi har hatt litt utfordring med dårlige nabobygg. Vi har også allerede fått henvendelser fra selskaper som ønsker å leie næringslokalene. [playlist ids="244264"]

Større dagligvarebutikk

Kiwi butikken som holder til i Elvegata skal bli utvidet med cirka 400 kvm. Det var butikken selv som ønsket å bygge ut, ifølge Håbesland. Vi har forsøkt å komme i kontakt med daglig leder av Kiwi Elvegata, som ikke ønsket å kommentere saken. Adrian Olafsen handler ofte på Kiwi Elvegata, og er fornøyd med butikken. Han gleder seg til at butikken skal utvides. - Det er helt rått, en kiwi butikk med mer utvalg setter jeg pris på. Jeg håper de også får varmdisk, forteller Olafsen. 

Bra for byen

Kent Marius Hansen er utdannet byplanlegger og forteller at slike oppgraderinger er viktig for byen. - I byer er det spesielt viktig med effektivisering av plass for både boliger, næringsvirksomhet, og fritid. Siden et ''bra designet'' kvartal inkluderer alle disse egenskapene, kan dette ha en veldig positiv innflytelse på en by, både for økonomien, miljøet, og for trivsel hos beboere, forteller Hansen. 

- Kvartaler øker ''densifiseringen'' av byer som fører til mindre behov for transport, som igjen fører til mindre trafikk, støy, og forurensing. Veldig mange kommuner har mål om å skape 10-minutters byer, og kvartaler er en av de beste løsningene for dette forteller Hansen.

Hansen får støtte av prosjektleder Håbesland, som opplyser om at det ikke er lagt til rette parkeringsplass til biler i det nye bygget. - I kjelleren har vi lagringsplass og sykkelparkering. Dersom beboerne har behov for bilparkering må de ordne dette via noen andre, forteller Håbesland. 

- I teorien er det bra at parkeringsplasser blir fjernet for å redusere utslipp og støy, og for å åpne opp byen for myke trafikanter og andre muligheter for mer tilgjengelige gater. Derimot er det veldig viktig at dette kompenseres med ved bruk andre alternativer for bilkjøring, forteller byplanlegger Hansen. 

På spørsmålet om viktigheten av næringslokaler i sentrum svarer Hansen: - Ja absolutt. Dersom kommuner skal sikte for bilfrie byer og livligere sentrum, er næringslokaler som får folk til å samles en nødvendighet.