Sørnett

Livet til en musiker under korona tiden

Thormod Rønning Kvam, Pianist Foto: Peter Adamik

Thormod Rønning Kvam, Pianist Foto: Peter Adamik

Livet kan snus på hodet i de mest uventende tidene. Det var sånn Korona viruset kom til Norge og tok alle på sprang. Dette var ingen unntak for disse unge musikerne våre-påvirkelsen av Covid-19 ga dem flere utfordringer på veien.

Publisert:

I starten av året 2020, var de fleste bekymret av den store forandringen som alle måtte følge, på grunn av korona viruset sin fortspredende virus pågang. Flere var i situasjoner hvor det var vanskelig å håndtere hverdagsrutiner og jobber. Denne opplevelsen var ingen unntak for musikerne våre.

Drastiske tiltak

Gjennom intervjuet forteller Thormod Rønning Kvam at flere konsertturneer som har vært planlagt i over et år, ble kansellert i løpet av få timer. Uvissheten rundt når man kunne opptre for publikum igjen, var og er fremdeles stor. Samtidig fikk han plutselig mye tid og rom til å fokusere mer på å jobbe grunndig med musikken, og forberede seg og øve til kommende konserter. Yrket som musiker består av mye reising og hektiske dager, og det å få roen rundt seg til plutselig å kunne jobbe i dybden over lengre tid har vært veldig verdifullt, også en tankevekker for hvor viktig det er å ha tid og ro rundt seg med jevne mellomrom.

Hvordan var det å opptre på scenen?

-Vi trener hele livet på å formidle musikken vår overfor et publikum, så det føltes ganske fremmed å spille i den tomme salen foran ubevegelige kameraer. Live-følelsen kommer liksom ikke, og det blir en rar kombinasjon av live-opptredener og studioinnspilling. Dette gjør noe med fokuset man har som utøver, og man må jobbe desto hardere med å forestille seg at det faktisk sitter folk «i salen» og hører på! sier Thormod Rønning Kvam.

 

 

 

Blir aldri det samme!

[img210804_2RS]

Eivind Ringstad forteller at fordelen med digitale konserter er muligheten til å fange interessen hos folk som aldri har opplevd en klassisk konsert før. Derfor snakkes det mye om at fremtiden vil bringe en enda større blanding av live opptredener og betalt, digital tilgjengeliggjøring. Men opplevelsen blir aldri den samme foran kamera, verken for publikum eller utøverne.

- Gleder oss til å spille for fulle saler igjen! sier Evind Ringstad.

Kraften til publikum

Gjennom intervjuet forteller Pierre Xhonneux at å spille i en konsert er delt inn i 2 kategorier: først så prøver man å gi så mye vi kan til publikum mens vi spiller, i tillegg trenger vi også den helt spesielle energien fra publikum mot oss. Når de spilte foran en tom konsertsal var det ganske trist og svært rart, men på samme måte vet de at denne konserten blir sett over hele verden, av venner og familie, som gjør han personlig veldig lykkelig. Etter flere uker fikk de endelig dele scenen med kollegaer, det eneste som var viktig for han var å stå i konserthuset. Han tilføyer at han likte hvert minutt av konserten!

[img210804_3LM]

Konsekvensene av Covid-19

-Korona viruset hadde en direkte innvirkning på jobben min som en profesjonell musiker: alle repetisjoner, forestillinger og konserter ble avlyst. Dette nye formatet av digitale konserter har hjulpet mange av oss til å takle de rare tidene mye bedre. Momentet i en livekonsert er en magisk opplevelse, fordi folk gleder seg over å dele det spesielle øyeblikket sammen. På motsatt side er den digitale direktesendte konserten: den er live, i en tom konsertsal, streamet for hele verden og dette er tilgjengelig i 30 dager! Noe som tilfører opplevelsen med mye stress, forteller Pierre Xhonneux.