Sørnett

Fokus på lesing

3. klasse ved Torridal skole er på Kristiansand folkebibliotek for å låne bøker. Foto: Lena Rustan Fidjestad

3. klasse ved Torridal skole er på Kristiansand folkebibliotek for å låne bøker. Foto: Lena Rustan Fidjestad

Kristiansand folkebibliotek har invitert 3. klasse fra Torridal skole for å gjøre dem kjent med biblioteket. Turid Janne Kvaløy mener det er viktig at barn leser bøker.

Publisert:

For å gjøre skolebarn bedre kjent med biblioteket har Den kulturelle skolesekken og Kristiansand folkebibliotek inngått et samarbeid. Hvert år inviteres 20 3. klasser til biblioteket i hjertet av sentrum for omvisning, lån av bøker og møte med forfattere.

- Gjennom dette tilbudet ønsker vi å informere om biblioteket. I tillegg får barna oppleve levende fortellinger, forteller Turid Janne Kvaløy, avdelingsleder ved barn Kristiansand folkebiblioteks barne- og ungdomsavdeling.

[img34241_2RM]

Gøy med bøker

- Jeg syns det er gøy å låne bøker. Siden jeg har lyst på hund pleier jeg å låne hundebøker for å lære mer om dem, sier Benedicthe Sundbø på 8 år.

Benedicthe forteller at hun syns det er gøy når foreldrene leser for henne. Både hun og Hilde Myhre (8) er glad i "Frøken Detektiv".

- Jeg leser litt selv, men liker best når mamma leser for meg, sier Hilde.

Ifølge Turid Janne Kvaløy er det mange voksne som ikke bruker biblioteket. Av den grunn har flesteparten av barna som kommer hit ikke vært her tidligere.

- Det er en viktig signaleffekt for barna å se at foreldrene deres leser, sier hun.

Britisk undersøkelse

En fersk britisk undersøkelse viser at kun 52 prosent leser høyt for barna sine om kvelden. 48 prosent svarer at de ikke har tid. Forfatter Peter Svalheim, som er på biblioteket for å lese høyt fra sin egen bok, mener resultatene er urovekkende.

[img34241_3RM]

- Det er viktig med bøker. Gjennom bøkene kan barn i større grad lære å orientere seg og utvide bevissthetshorisonten. Å lese godt er viktig for å klare seg i samfunnet, mener han.

Svalheim forteller at barna tar i bruk sansene gjennom bøkene og får erfaringer.

- Barn leser med hjertet og skaper indre bilder. De får en fantasiflukt som er svært viktig, sier forfatteren.

Han får støtte av Turid Janne Kvaløy.

- At barn leser har alt å si for videre læring, understreker hun.

- Gjennom høytlesing hører barna språket og blir kjent med det. Samværet rundt en bok betyr mye, fortsetter avdelingslederen.

Kvaløy har full forståelse for at ikke alle får tid til å lese for barna. Hun vil tipse om at lesingen ikke nødvendigvis må foregå på sengekanten ved leggetid.

- Her om dagen satt jeg og leste for mine barn på badet. Andre tips kan være å lese når man er ute på tur, eller mens man spiser. Mulighetene er mange, forteller hun.

Kvaløy sier det er bra at barneskolene satser på lesing med jevnlige besøk til skolebibliotekene.

Leser for elevene

Lene Dalholt Pettersen, kontaktlærer for 3. klasse ved Torridal skole, forteller at klassen hennes besøker biblioteket hver andre uke.

[img34241_4RM]

- I tillegg leser vi for dem hver morgen, sier hun.

Læreren forklarer at det er viktig med høytlesing.  

- Skolebarn har ulike leserferdigheter, både grunnet interesser og alder, begrunner Pettersen.

Det er tydelig at 3. klassingene fra Torridal liker å besøke biblioteket. Helt fra de ankom lokalet har de travet begeistret rundt til alle kanter av barneavdelingen. Noen av dem kikker rundt i hyllene, mens andre allerede sitter med nesa ned i en utvalgt bok.

Aleksander Dalane (8) leser gjerne bøker om fisk, katt og fotball. Han liker bilderike bøker.

- Når jeg leser bøker med mange bilder kan jeg også se hva som skjer, forteller han.

Med et ring fra en kubjelle står alle elevene på rekke og rad bak kassa for å låne de utvalgte bøkene.

Himmelkua

Når alle barna er ferdige lokkes de til enden av lokalet med fløytemusikk. Der, i en krok, sitter Peter Dalheim og spiller i en trillebår med jur festet på magen sin.

[img34241_5RM]

Med livlig innlevelse forteller han om ”Himmelkua”. Barna sitter som tente lys og følger oppvakt med. Stillheten blir periodevis avbrutt av ivrige spørsmål og allsang med strofen ”Kua på fua” i repetisjon, akkompagnert av fløytemusikk.

Etter forestillingen stiller barna seg igjen i kø. Nå skal de hente de lånte bøkene som står plassert i poser på en tralle.

Rebecca Fjelde Farstad (8) står i yttertøyet og er klar for å dra. I hånda holder hun bokposen sin som hun gleder seg til å ta med seg hjem. Rebecca forteller at hun er med i en bokklubb og får bøker i posten. Hun leser veldig mye selv, men når det kommer tykke bøker hjelper mamma henne.

- Jeg syns bøker er veldig gøy, også lærer jeg mye av dem, smiler Rebecca.

I gangen sitter Hilde Myhre, Malene Baumgard (9) og Susanne Moe (8). De spiser lunsj mens de venter på skolebussen som skal frakte dem tilbake til Torridal.

- Det gøyeste var fortellingen! sier Hilde bestemt.

Malene er uenig. Hun likte best å få låne bøker.

- Alt var gøy! skyter Susanne inn.

Ja, alt var gøy, samtykker Hilde og Malene.

[nggallery id=137]