Sørnett

Hovedprosjekt - Love for all - hatred for none

Imam Yasir Fawzi. Foto: Håkon Sandåker

Imam Yasir Fawzi. Foto: Håkon Sandåker

All you need is love? Love for all - hatred for none, svarer denne muslimske trosretningen. De anerkjennes ikke av andre muslimer, får ikke lov til å bygge moskeer i land hvor majoriteten og staten tror på Islam. Nå møter de også motstand på Tinnheia. Vi finner ut av hva denne trosretningen står for og hvorfor den er så omdiskutert.

Publisert:

–  Vi har ikke lov til å si ”asslamo allaykom” -  fred være med deg, i Pakistan. Da blir vi fengslet for blasfemi, sier Yasir Fawzi - Imam for Ahmadiyya-muslimene i Kristiansand.

Hilser du, som kristen eller vestlig på muslimsk vis i Pakistan – blir det ansett som et tegn på respekt. Om du som Ahmadiyya-muslim hilser på muslimsk vis, så risikerer du altså tre år i fengsel for blasfemi.

I 2014 ble over 60 personer nektet å bli gravlagt på offentlige gravplasser og 11 personer ble drept på grunn av sin tro i Pakistan. De er nektet adgang til Mekka og muslimer må ved innreise til Saudi-Arabia erklære i visumsøknader at du ikke er Ahmadiyya-muslim.

[img160282_2LM]

Livet har ikke vært enkelt for denne grupperingen av muslimer.

– Mange spør om vi ikke like gjerne kan dra ”hjem” og bygge moskeen vår i Pakistan, men dette vitner om uvitenhet. Vi har ikke hatt tillatelse til å bygge moskeer i Pakistan siden 1984, sier imamen.

Moskeen som skal komme på Tinnheia skal tilhøre Ahmadiyya-muslimer. De er en forfulgt reformbevegelsen, som de mener er innenfor Islam. Likevel er de ikke anerkjent som muslimer av andre muslimer. Ahmadiene mener at Mirza Ghulam Ahmad, som grunnla bevegelsen i 1889 var utpekt av Gud som profet og som en lovende Messias. Han forkynte en fredelig ­islam. Jihad og den hellige krigs tid var forbi. Han samlet rundt 400 000 følgere i løpet av 20 år med mottoet  «Love for all, hatred for none».

 

–  Vi er rundt 20-30 personer på møtene hver fredag sier Fawzi, men vi har også mange medlemmer som sitter hjemme og ikke er aktive. Vi ønsker helst at personer er aktive og bidrar eller melder seg ut, forteller imamen.

Utfordringen til denne trosretningen er altså at de ikke anerkjennes offisielt av noen annen retning innenfor Islam. De lærde, som skal tolke koranen mener at Profeten Muhammed var den siste profet i Islam. Så er du muslim og anerkjenner Ahmadiyya-bevegelsens trosretning, så er du per definisjon en vantro. Det er dette som er den store utfordringen for bevegelsen. Dette gjør at den forfølges i svært mange land, hvor majoriteten er muslimer. Ahmadiene stemples som kjettere og trakasseres, undertrykkes og forfølges i hjemlandene sine, derfor har de ikke noe annet valg enn å flykte, eller konvertere.

Vi ble erklært kjettere fra første året vi ble grunnlagt. Fra 1891 ble Ahmad erklært vantro, men Pakistan hadde britisk styre og der var det religionsfrihet. I motsetning til i Afghanistan, hvor vi fikk våre første martyrer, sier Fawzi

– Hovedforskjellen mellom Ahmadiyya-muslimer og de mer tradisjonelle retningene innenfor Islam er at vi tar ikke det med Jesus bokstavelig, vi mener at han døde en naturlig død i Kashmir. En som har likhetstrekkene til Jesus skulle komme, og det er han vi mener er vår grunnlegger. Jeg har møtt muslimer her i Kristiansand som er enig i at Jesus faktisk har dødd, forteller imamen.

[faktaboks]

Forbys å holde møter i hjemlandene

Konventikkelplakaten var en lov som forbød innbyggere i Norge å avholde religiøse forsamlinger uten sogneprestens godkjennelse, en lov som ble opphevet i 1842. For Ahmadiyya-muslimene er det i Pakistan ikke lov for dem å samles.

– Vi kan ikke samles i hjemmene våres for å be fredagsbønnen vår, forteller imamen.

– Resten av den muslimske verden ønsker å bli kvitt oss, kun på grunn av vår tolkning av ­islam. Men vi har jo ingen makt, og ønsker bare å gjøre det bedre for menneskeheten, sier Fawzi.

Positive erfaringer i Norge med Ahmadiyya-moské

Også i Oslo var det motstand da Ahmadiyya-bevegelsen skulle bygge det som er Nordens største Moske. De fryktet at den skulle bli for dominerende, men styremedlemmet Vidar H. Noreng i Furuset Velforening sier til Vårt Land at de nå skulle ønsker at det bosatte seg flere Ahmadiyya-muslimer i lokalmiljøet.

–  Jeg opplever ahmadiene som positive og villige til å ta del i lokalmiljøet, men relativt få bor i bydelen og jeg skulle gjerne sett at enda flere flyttet hit, slik at de kunne bidra i enda større grad.

Overtagelsen av de nye lokalene på Tinnheia vil skjer rundt 15 desember 2017 og allerede nå har en nabo som er sterkt imot at moskeen skal bygges, lagt ut rekkehuset sitt for salg.

[img160282_3LM]

[img160282_4LM]

[img160282_5LM]

[img160282_6LM]