Sørnett

- Vil øke kunstforståelsen

Gjort inntrykk: Henden forteller at flere av ungene tar med seg foreldrene tilbake til museet, etter de selv har vært der med skolen. Foto: Martine Haug Nysether

Gjort inntrykk: Henden forteller at flere av ungene tar med seg foreldrene tilbake til museet, etter de selv har vært der med skolen. Foto: Martine Haug Nysether

Selv om besøkstallene går i bølgedaler, opplever Sørlandets Kunstmuseum stigende interesse. - Vi vil bygge en generasjon som er kunstinteressert, sier Ragna Marie Henden.

Publisert:

Barn og ungdom utgjør omtrent halvparten av museets besøkende. Henden er ikke i tvil om hvorfor det har blitt så attraktivt blant de unge.

- Vi har dyktige formidlere som lager gode pedagogiske opplegg. Det er snakk om informasjon og oppgaver som er tilpasset barna og de unge, forteller en engasjert presse- og informasjonsansvarlig.

- Tilgjengelig for alle
Solholmen skole er en av mange skoler som har besøkt museet. Lærer ved skolen, Inger Fjermus, er enig med Henden at museet har et godt opplegg for ungene.

- Det er viktig for barna at de har vært der og at de føler seg hjemme . Slik at de kan gå på museet flere ganger og få oppleve kunst.

Fjermus synes det er bra at museet satser på den yngre generasjonen.

- Kunst må være tilgjengelig for alle, det er jo det som er poenget med kunst.

Hun understreker viktigheten av at barna kan få muligheten til å stille spørsmål og jobbe med praktiske oppgaver når de er på museet.

Også Sidsel Bjaarstad, enhetsleder ved Bispegra barnehage mener det er viktig at museet satser ungt.

- De må starte allerede i barnehagealderen. Både ett– og to-åringer tar innover seg inntrykk. Det handler om å få det inn under huden, sier en engasjert enhetsleder.
Hun trekker frem flere fordeler ved å dra på museumsbesøk.

- Gleden ved å skape, reflektere og se. Man lærer seg å åpne øyne og ører. Jeg er helt overbevist om at ved små jevnlige drypp gjennom oppveksten, vil det bli en viktig del av barnas liv, avslutter hun.

[img54865_2RM]

- Ingen tradisjon
I 2000 startet kunstmuseet sin virksomhet i den gamle katedralskolen i byen. Besøkstallene har variert opp gjennom årene, men Henden mener det har sin naturlige forklaring.

- Det tar tid for folk å bli vant til å bruke museet ettersom det ikke har vært noen tradisjon for det.

Henden for støtte av Else-Brit Kroneberg, kurator ved kunstmuseet.

- Siden det aldri har vært et kunstmuseum før, har vi ansvar for å bygge opp kunstforståelsen. Vi er på riktig vei, understreker Kroneberg.

Nye grupper
Selv om museet har stort fokus på den yngre generasjonen, vil de også nå ut til andre deler av befolkningen. Kroneberg forteller at museet bevisst har jobbet for å øke publikumsoppslutningen, og at det for tiden diskuteres det hvordan man skal nå ut til nye målgrupper.

- Vi har fått ny webside og en direktør som jobber spesifikk med markedsføring.
- Det handler bare om å få foten innenfor døra, tilføyer Henden.