Sørnett

Administratorer får hets på Facebook

Administrator får høre det i kommetnarfeltet. Foto: Privat

Administrator får høre det i kommetnarfeltet. Foto: Privat

Administratorene av siden «Kristiansand kjøp, salg, bytte, gis bort» opplever stadig at de blir hetset av brukere som føler seg urettferdig behandlet, sier administrator Bernt Øystein Bostad.

Publisert:

-En bruker startet en hetsekampanje og publiserte innlegg i fire andre Facebookgrupper med en av administratorenes fulle navn, og kalte ham en «hjerteløs idiot uten empati», sier han.

Skjer hver uke

[img132759_2RS]

Bostad forteller at problemene oppstår når en selger åpner en budrunde på det han selger, og setter en grense for når budrunden avsluttes. Sier selger at budrunden avsluttes klokken 18:00, og det kommer inn bud 17:59 og 18:00 blir selgeren ofte i tvil om hvem som har vunnet, da tar de kontakt med administratorene.

- Vi blir fort forbrukerrådet. Da diskuterer vi saken oss administratorer i mellom og kommer til en løsning. Den personen som ikke vant budrunden kan da fort bli veldig sint på oss, og da må vi ta imot en del dritt hver uke. Men det må sies at 97% av de som bruker siden er veldig hyggelige, sier Bostad.[faktaboks] 

- Vi har ikke måtte ta kontakt med politiet, men det var litt skremmende da en av administratorene fikk meldingen: "Kos deg i (personens adresse)". Vi trodde ikke at det var noe farlig, men vi ble litt skremt. Folk glemmer at dette er tross alt bare Facebook.

Tar det ikke til seg

Jan Helge Hansen er grunnlegger for gruppen og virker enda som administrator, han ler når han får spørsmålet om de blir hetset, og sier det er veldig sant.

- Det eneste vi kan gjøre er å holde hodet kaldt, selv om vi blir kjeftet huden full. Som oftest er det en løsning på alle verdens problemer, selv om noen av brukerne ikke gir seg, svarer han.

Hansen sier at administratorene ikke tar til seg hetsen de av og til får, for: -Det gjør vi aldri, vi har bedre ting å bruke tid på.

Administratorene sier de har en egen gruppe for dem, der de legger ut slik hets, der de diskuterer om den ansvarlige administratoren gjorde en riktig beslutning eller ikke. Som oftest blir de enige om at hetsen var ufortjent, og at administratoren faktisk ikke var så dum som vedkommende skal ha det til.

 

Brukerne viktigst

Bostad sier at det heldigvis er administratorene som får mesteparten av hetsen, og at selgeren ikke får ansvaret for beslutningen.

- Vi har nulltolleranse på hets mot brukerne av siden, får vi beskjed om useriøs eller dårlig oppførsel kaster vi dem ut av gruppen. Da får vi selvsagt enda mer hets ettersom de ikke følte de fortjente utkastelsen, ler Bostad.

Han sier at de fleste inne på siden er voksne og oppfører seg fint, og at de også får mye skryt. Dessverre er det noen som ikke klarer å oppføre seg, og da sier Bostad at det er fint at de enkelt kan kaste dem ut av gruppen.