Sørnett

Bruker Skype på muntlig eksamen

Webkamera-eksamen: Eirik Larsen fra UiA forteller om en fin opplevelse med eksamen gjennom pc-skjermen. Foto: Anders Modum Bilet

Webkamera-eksamen: Eirik Larsen fra UiA forteller om en fin opplevelse med eksamen gjennom pc-skjermen. Foto: Anders Modum Bilet

Streiken i vår gjorde at UiA tok i bruk Skype til muntlig eksamen. Eirik Larsen er godt fornøyd med løsningen.

Publisert:

Da Eirik Larsen skulle ta muntlig eksamen i samfunnsendring og kommunikasjon, for å få bachelorgrad på UiA, ble eksamen utsatt. En stund etterpå kom muligheten for å ha eksamen over Skype.

Fikk ekstra tenkepauser

- Jeg synes egentlig det gikk fint og stemningen var uformell. Jeg var litt heldig da Skype hang seg opp under eksamen, så jeg fikk litt ekstra tenkepauser, sier Larsen, som nå er masterstudent.

Sensorene til eksamen satt i andre byer i landet. Ting var klart da Spype ble startet.

- Jeg lånte et kontor oppe på bygget til eksamenskontoret. Da jeg kobla til webkameraet var begge sensorene allerede oppringt, så alt var på plass. Sensorene satt i Bergen og Trondheim, opplyser han.

Forhindrer juks

En muntlig eksamen over videochat kan øke mulighetene for juks. Eksamenskontoret tok forholdsregler, forteller Larsen.

- Det satt en eksamensvakt bak meg for å sørge for at jeg ikke skulle jukse mens jeg hadde videosamtalen, forsikrer han.

Selv om han synes eksamen over Skype gikk greit, legger han ikke skjul på at et ordentlig møte med sensoren er ønskelig i fremtiden.

- Et personlig møte med sensorene er å foretrekke. Det kan være en fordel å ha blikkontakt med sensor. Likevel er det bedre med eksamen over skype enn å utsette den, slår han fast.

Egner seg godt

Nora Clarke og Randi Løvdal jobber på eksamenskontoret. Clarke er prosjektleder for digital eksamen. Hun forklarer hvorfor Skype ble tatt i bruk i år.

[img75612_2RM]

- Fem eksamener ble utsatt grunnet streiken i vår. Noen av disse studentene reiste utenlands, så vi måtte finne en løsning for dem. Derfor tok vi i bruk Skype og videokonferanse, og det var spennende, forteller hun entusiastisk.

Clarke og Løvdal hadde ansvaret for Eirik Larsens eksamen over Skype. De bekrefter at løsningen fungerte godt, også for Larsen. Men selv om Clarke synes eksamen over Skype er et godt alternativ, mener hun det ikke passer seg som vanlig praksis.

- Vi ser ikke for oss at dette blir normen fremover. Det kan være en fordel i  situasjoner som streiken i vår, men vi ser ikke for oss at det vil bli digital muntlig eksamen i store emner for mange studenter til vanlig. Likevel kan det være et alternativ for å spare kostnader i forbindelse med ekstern sensor eller hvor studenten sitter et annet sted enn på UiA, sier Clarke.

På spørsmål om dette er noe som kan være et tilbud til alle studenter, og ikke bare de som har fått eksamen utsatt, svarer Randi Løvdal noe nølende.

- Hvis det kommer søknader er det noe som kan la seg gjøre, sier Løvdal før Clarke skyter inn:

- Dette vil likevel være opp til hvert enkelt fakultet. De må også finne en god teknisk løsning.

Ikke like skremmende

Randi Løvdal på eksamenskontoret var til stede på en annen eksamen med Skype. Hun forklarer.

- Jeg spurte studenten i etterkant. Hun mente at det ikke blir det samme. Umiddelbarheten går bort. Likevel følte hun seg mer avslappa. For noen vil Skype være mindre skremmende, forteller Løvdal.

Prosjektleder Nora Clarke forteller at hun synes tiltaket stort sett er positivt.

- Skype er et kjent verktøy for studentene og en teknisk løsning som kan tas i bruk. UiAs erfaring så langt er at dette fungerer godt, sier Clarke.

En god idé

Universitetslektor Halvard Øysæd på UiA leder blant annet studietilbudene dataingeniør og datateknologi. Han mener det er en god idé med Skype på muntlig eksamen.

- Det kan være en god idé og et godt alternativ for studenter som må reise bort under eksamen. Dette burde brukes mer for studenter som må ta opp eksamen på nytt. Dette så lenge man kan sikre at det ikke blir noe juks, poengterer han.

Også han trekker frem det psykologiske denne løsningen kan medføre for studenten.

- Det kan være lettere for noen å snakke i en skjerm enn direkte til sensor, mener Øysæd.