Sørnett

En stolt sjefredaktør

Ljønstad mener at det viktigeste neste år er å utvikle videre mulighetene de har på mobil. FOTO: Eirin Aa.Haga

Ljønstad mener at det viktigeste neste år er å utvikle videre mulighetene de har på mobil. FOTO: Eirin Aa.Haga

- Det er inspirerende å se utviklingen her og vite at alle på huset står bak , sier Eivind Ljøstad.

Publisert:

Tirsdag 14. mai var det ettårsmarkering for betalingstjenesten til Fædrelandsvennen.

- Vi satset stort, og vi klarte det, sier en stolt Ljøstad. 

 Grunnen til at Fvn kom ut med betalingstenesten, var for å øke det nedgående opplaget. Nå har de allerede fått 400 nye abonnomentsavtaler dette året. Flere store mediehus har fulgt ettter, blant annet Stavanger Aftenblad sist mandag, og både VG og Dagbladet har begge lansert egne betalingstenester. Alle var ikke så veldig begeistret over å måtte betale for nettjenesten med det første, og de har fått både ros og ris fra brukerene av betalingsmodellen.

- Personer som er vant til å bruke tenesten gratis har ikke vært noe særlig fornøyd av tanken om å måtte betale for det. Likevel, virker det som om flere og flere har begynt å akseptere det, sier Ljøstad.

Først ute

Andre har fulgt etter, og vært imponert over Fædrelandsvennen, som var den første av de store avisene, som tok betaling for nettjenesten.

- Før vi lanserte betalingstjenesten brukte vi mye tid på å finne ut av hvordan vi skulle gjøre det. Arbeidet startet allerede et år før lansering,og likevel var vi først ute, sier Ljøstad.

 Det ble feiret med kaker og kaffe, og sjefredaktøren holdt en inspirerende tale, hvor han roste de arbeidende journalistene som sammen har vært med å skape utgangspunktet for denne dagen. Han forteller om hvordan de har kommet langt når det gjelder digitalisering, tempo og journalistisk kvalitet.

Mobil er det store markedet

 Det er enda en lang vei å gå videre, mener Ljøstad.  Nå vil de satse stort på mobilen. Det vil blant annet bety nye apper og muligens en forskjellig variasjon av saker fordelt på ulike plattformer.

-  Jeg merker selv at når dagen har gått er det mobilen jeg har brukt mest til å holde meg oppdatert på nyheten.  Grunnen til at vi satser på mobilen, er at vi ser det viktig å ta hensyn til at personer er i ulike modus i løpet av dagen, forteller sjefredaktøren.

Når folk sitter på holdeplassen og venter på at bussen skal komme, er det en ting de er ute etter å finne. Når andre sitter foran dataskjermen hjemme er de i en annen modus, og kanskje ute etter noe annet. Det handler om å følge og finne ut av brukerenes behov, utdyper Ljøstad.

- Papiravisen er tradisjonen, men mobilavisen er veksten, konstaterer Ljøstad.