Sørnett

Har forberedt bussjåførene til vinteren

Nettbus Sør har sendt sine sjåfører på kurs i takling av vinterføret. Likevel kan de ikke garantere at bussproblemene vil utebli denne vinteren.  ARKIVFOTO

Nettbus Sør har sendt sine sjåfører på kurs i takling av vinterføret. Likevel kan de ikke garantere at bussproblemene vil utebli denne vinteren. ARKIVFOTO

Nettbuss sjåfører har fått kursing i kjettingbruk og kjøring på vinterføre foran den kommende vinteren. Likevel kan de ikke garantere at bussene kommer i tide denne vinteren heller.

Publisert:

Mens Agder Kollektivtrafikk står for det administrende ansvaret i Kristiansands kollektivstransport er det Nettbuss Sør som har ansvaret for selve busskjøringen. Direktør i Nettbuss Sør, Anders Roger Øynes, forteller at de har gjort det de kan for å sikre et best mulig kollektivtilbud i vinter.
- Vi har gjennomført kurs med sjåførene i forhold til kjøring på vinterføre, kjettingbruk og dekk. Kundene kan føle seg trygge på at vi alltid gir 110% for at bussene skal komme i tide, sier han.

- Ting går mer normalt

Fjorårets bussvinter i Kristiansand var preget av store forsinkelser og busser som aldri kom. Agder Kollektivtrafikk oppga flere årsaker til problemene. De to hyppigste var den nye avtalen som ble signert i januar, samt den harde vinteren.
- Det var en tøff vinter i fjor. Vi hadde nettopp startet opp kollektivtransporten og samtidig kom den tøffe vinteren. Alle faktorene gjorde at det ble en veldig dårlig vinter, sier administerende direktør i AKT, Siv Wiken.

Hun håper at årets vinter vil gå lettere, men påpeker at ikke alt er opp til dem.
- I år går ting mer som normalt, men samtidig er det viktig å huske at vi kjører på de samme veiene som bilene. Hvis trafikken står stille kan vi ikke bare kjøre over dem. Vi er avhengig av fremkommeligheten, sier Wikan.

Håper på grønn vinter

Anders Roger Øynes er også opptatt av å understreke at fremkommeligheten er avgjørende for kvaliteten på vinterens busstilbud.

- Vi er avhengige av at de som har ansvaret for fremkommeligheten gir oss forhold som gjør det mulig å holde rutene. Vi ønsker å komme frem i tide, men vi må kjøre så det er forsvarlig ovenfor ansatte og passasjerer, understreker Øynes.
- I fjor var fremkommeligheten for dårlig. Vi har videreformidlet dette til AKT som er ansvarlige for å legge forholdene tilrette for oss. Vi har full tillitt til den jobben de skal gjøre, legger han til.

Samtidig håper han at de har værgudene med seg på sin side i år.
- Det har vært flere grønne vintere i Kristiansand, men de siste årene har det vært ganske harde vintere. Å spå hvorvidt vi klarer å holde rutetidene eller ikke blir som å spå været og det er umulig å forutse, men vi krysser fingerene for en grønn vinter i år, avslutter Øynes.

AKT står for det administrende ansvar i Kristiansands kollektivstransport. Selve busskjøringen er det Nettbuss Sør som står for. Direktør i Nettbuss Sør, Anders Roger Øynes, forteller at de har gjort det de kan for å sikre et best mulig kollektivtilbud i vinter. - Vi har gjennomført kurs med sjåførene i forhold til kjøring på vinterføre, kjettingbruk og dekk. Kundene kan føle seg trygge på at vi alltid gir 110% for at bussene skal komme i tide, sier han.