Sørnett

Hellemyr skole på ny utsatt for innbrudd

Leder for allmenn-avsnittet ved Agder politidistrikt, Petter Sandell vil ikke gå ut med detaljer om hva som er blitt stjålet, men at det ble tatt både gjenstander og kontanter.

Publisert:

- Det er ennå ikke klart hvem som har begått innbruddene, men politiet har vært på åstedet og sikret spor sier Petter Sandell. Rektor ved Hellemyr skole, Kjell Gislefoss, har heller ingen formening om hvem som står bak innbruddene. Han tror ikke det kan være elever ved skolen som står bak. Dette begrunner han med at vindu var knust og låste dører brutt opp.

 

Forekommer sjelden

-Det er lenge siden sist det ble gjort innbrudd på Hellemyr skole, forteller Gislefoss. Han sier seg og enig med Petter Sandell ved Agder Politidistrikt som sier at nærmiljøet rundt skolen ikke er spesielt kriminelt utsatt. Problemer med innbrudd på skoler har heller ikke vært et tema i møter med rektorer fra andre skoler i distriktet.

 

Elevene blir rammet

- Det vil komme en del utgifter på grunn av de materielle skadene som er påført skolen sier Gislefoss. Selv om skolen er forsikret gjennom kommunen blir elevene påvirket indirekte. Ikke noe av utstyret som elevene bruker er blitt stjålet, men egenandelen skolen må ut med må bli tatt fra penger som egentlig skulle vært til gode for elevene.

- Alle penger som går ut må bli tatt fra et sted. Egenandelen vil muligens redusere noe av tilbudet til elevene. Det er likevel bedre enn å måtte betale hele summen selv.

 

Iverksetter tiltak


Rektor Kjell Gislefoss vil iverksette tiltak for å forhindre at dette skjer igjen. Han skal blant annet i møte med politi for å ha en samtale om hvilke tiltak som skal iverksettes.

-Alarmsystemet må utbedres, og vi må være påpasselig med å ikke ha kontanter liggende på skolen sier Gislefoss.

- Motivet for innbruddene har vært penger og lett omsettelige gjenstander. Heldigvis har vi lite kontanter liggende på skolen, sier Gislefoss. Det at tyvene finner lite eller ingen ting kan nok forhindre gjentakelse av innbrudd.