Sørnett

Hybridbusser til Kristiansand fra 2018

De neste årene blir de dieseldrevne bybussene i Kristiansand sentrum byttet ut. I årene framover skal mer miljøvennlige hybridbusser prege bybildet.

Publisert:

[youtube]https://www.youtube.com/watch?v=VWiew67Z660[/youtube]

 

- Vi opplevde at det var viktig å lage en overordnet strategi for hvordan bussene i Agder skulle utvikle seg framover, sier Thomas Ruud Jensen, som er miljø- og utviklingssjef i Agder Kollektivtrafikk.Mange byer har allerede gått til anskaffelse av slike hybridbusser. Ruud Jensen mener det er her framtiden ligger.

Planene om innføring av hybridbusser ble lagt fram og diskutert i fylkesutvalget for samferdsel- areal og miljø forrige uke. De nye bussene kommer til å koste en del penger, men Ruud Jensen er overbevist om at de ekstra utgiftene knyttet til dette vil være verdt å påta seg.

- De nye bussene blir ikke veldig mye dyrere enn de som allerede er i drift, sier han.[faktaboks]

Spesielt i sentrum

Det er først og fremst i sentrum av Kristiansand at bussene kommer til å sette sitt preg.

- Hybridbussene er viktigst å få inn i bybildet fordi det vil minske den lokale forurensningen. Det betyr at folk som sliter med for eksempel allergi vil få en bedre luft å puste inn når de befinner seg i sentrum. Dette er i mindre grad viktig langs de store veiene og i bygdene fordi det ikke er like tett med folk, sier han.

Ruud Jensen forklarer at hybridbussene fungerer  slik at gassene som slippes inn i systemet renses, og kommer renere ut igjen. Han påpeker likevel at det vil ta noen år før de første bussene kommer til å innta byen.

- Vi håper å få de første på plass ca 2018.

Støtte fra naturvernfodbundet

Innføringen av nye, miljøvennlige busser er noe naturvernforbundet stiller seg meget positive til. Leder i forbundet for Vest-Agder, Peder Johan Pedersen, påpeker viktigheten av et godt og miljøvennlig tilbud.

- Kristiansand har markert seg som en miljøby og dette er et steg i riktig retning. Tiltaket vil minske CO2-utslippene og det setter vi pris på. Strålende at AKT tar dette på alvor, sier Pedersen, og fortsetter:

- Vi er helt avhengig av å få flere folk over fra privatbiler til å heller ta buss. Da må tilbudene være gode. Dersom folk blir klar over hvor stor betydning det vil ha å ta hybridbuss og ikke privatbil så lokkes kanskje desto flere til å kjøre kollektivt. Det ville i så fall vært en kjempebonus, sier han.