Sørnett

Ikke medlem av reisegarantifondet

Flynonstop fraskriver seg ansvaret for tilbakebetaling av allerede kjøpte billetter.

Publisert:

På selskapets egne hjemmesider fraskriver flyselskapet seg ansvaret for tilbakebetaling av allerede bestilte flybilletter.
-  Selskapet har ikke ansvar for de billetter som allerede er kjøpt hos FlyNonstop, eller for forpliktelsene som ikke blir oppfylt som følge av at flyselskapet ikke kan fly de oppsatte rutene, skriver selskapet på egne hjemmesider.

Forsikring på kredittkort
Siden selskapet kun tilbyr flyavganger, og ikke pakkereiser, er de ikke medlemmer av reisegarantifondet. Anbjørg Midtbø, saksbehandler i reisegarantifondet, forteller at den eneste måten passasjerene kan sikre seg penger tilbake, er om de har betalt med kredittkort.
- Da har de betalt for noe de ikke har fått, og har en forsikring på kredittkortet, sier Anbjørg Midtbø til Sørnett.

Oppfordrer til å kontakte banken
Flyselskapet har sendt ut e-post til rammede med oppfordring om å kontakte banken.
- Alle våre kunder må nå kontakte sitt kredittkortselskap/bankforbindelse med billettreferanse og innbetalingskvittering for å få sine billettutgifter refundert, skriver selskapet i e-posten.

Kan få rabatterte priser
Samtidig informerer selskapet om at kundene kan kontakte SAS, og dermed få en rabattert pris på en ny flybillett.
- Forutsatt at det finnes tilgjengelige plasser på ønskede reisetidspunkt, legger selskapet til.
Tormod Sanstø, pressekontakt i SAS, sier til Sørnett at flyselskapet ikke kan love hjelp til passasjerene.
- Men vi skal forsøke så godt vi kan, sier han.
Sanstø sier at det er umulig å si hvor mye ekstra billetten vil koste.
- Fra før av har vi ingen avtale med Flynonstop, men vi prøver å strekke ut en hjelpende hånd, sier han.

Skulle utnytte langhelgen
Karianne Omestad Odde fra Vennesla, skulle på venninnetur førstkommende torsdag. De hadde store planer om en helg i Dublin.
- På grunn av direkteflyvningen skulle vi få utnyttet langhelgen godt, sier hun.
I stedet skal venninnegjengen reise til Aarhus i Danmark. Odde syns det er synd at det sørlandske selskapet må gi seg.
- Det er synd det ikke blir mer reising med dem, avslutter hun.