Sørnett

Improteater vokser frem i Kristiansand

Kristiansand Improvisasjonsteater. Fra venstre: Fredrik Landmark, Ulrik Waarli Grimstad, Gustav Try, Arturo Scotti, Thomas Askeland Svendsen og Julian Ringstad. Foto: celina Vaage Mølstre

Kristiansand Improvisasjonsteater. Fra venstre: Fredrik Landmark, Ulrik Waarli Grimstad, Gustav Try, Arturo Scotti, Thomas Askeland Svendsen og Julian Ringstad. Foto: celina Vaage Mølstre

Improvisasjonsteater trekker til seg stadig flere tilhengere i alle aldre i Kristiansand, ikke minst blant studenter. Mandag fikk publikum oppleve at alt kan skje på improteater og at det er de som avgjører det hele.

Publisert:

 

Thomas Behrendsen Lien, Yngvar Nielsen Skuland, Thomas Askeland Svendsen, Christer Wold Sundstøl og Fredrik Jakobsen grunnla improgruppen Bare Flaks i 2013. Improteater har blitt mer og mer populært i Kristiansand, særlig blant studentene. Kristiansand Improvisasjonsteater er også en aktiv improteatergruppe i Kristiansand. De har eksistert siden 2000-tallet, men var ikke i gang for fult før i 2014.

Maestro på Håndverkeren pub

[img154778_2RM]

Mandag 23. januar 2017 hadde Kristiandsand Improvisasjonsteater en forestilling som spilte på Maestrokonseptet, en konkurranse i improvisasjon, utviklet av den britiske regissøren Keith Johnstone. Deltakerne skal improvisere scener og publikum gir poeng for hver scene. Etter flere runder ryker deltakerne ut og til slutt vil det stå en vinner igjen, som blir kveldens Maestro.

To timer før forestillingen begynte, møtte improvisatører, ledere og ansvarlige opp på Håndverkeren pub. Eivind Ilje Tveit er leder i Kristiansand Improvisasjonsteater, han forteller at han var kamerat med en av grunnleggerne av Bare Flaks og ble da introdusert for improkulturen via ham. Han snakker mye om Bare Flax og legger til at en av grunnleggerne vil være deltaker i kveldens show. Impromiljøet har økt betydelig de siste årene, særlig blant studenter, ifølge Eivind Ilje Tveit.

- Godt over halvparten er studenter. Både menn og kvinner er med, men for øyeblikket domineres gruppa av menn. Alle er velkomne, vi har folk i alle aldersgrupper, men vi ønsker en aldersgrense på 15 år, forteller Tveit.

Varmer opp med lek

[img154778_3RM]

Før showet begynner i storesalen, skal gruppen ha oppvarmingsøvelser i lillesalen. Der er det kaldt i rommet og det holdes leker som inneholder raske bevegelser, høy lyd og mye improvisasjon. Deretter går de over til å improvisere tilfeldige scener. Tiden går og snart åpnes dørene for publikum.

Sondre Grønslet fra Oslo er en av deltakerne som skal improvisere i kveldens show. Han begynte som dramalærer. Han hadde impro som fag og ble introdusert for impromiljøet gjennom Bare Flax. Ellers har Sondre Grønslet tidligere jobbet med å lage egne westernstykker hjemme i Oslo.

- Teaterbusiness er moro. Friheten betyr at du kan gjøre hva du vil, for eksempel lage egne karakterer. Det skal være underholdende og moro å se på. I impromiljøet er det både menn og kvinner, og folk tar vare på hverandre, forteller Sondre Grønslet.

Dørene åpner

En halvtime før showet starter åpnes dørene. Folk kommer inn og finner ledige bord, det kjøpes chips og drikke. Musikk og levende lys lager

[img154778_4RM]

stemnig. Leder sitter og følger med på publikum, han skal være konferansier og er klar. Flere av improfolkene hilser på kjente før de går backstage. Scenen er liten, har en koffert med kostymer og rekvisiter bakerst på scenen og på hver side står det en trebenk. Da klokka slår åtte hopper konferansier opp på scenen med mye energi. Han forklarer hva som skal foregå og hvordan publikum gir poeng. Deretter kommer deltakerne ut på scenen og det hele starter med oppvarmingsdans, hvor de selvfølgelig improviserer.

Under forestillingen er det mye latter og klapping og etter en time er det klart for eliminering av deltakere som har minst poeng. Deretter er det klart for pause.

Blant publikum sitter jentene Kaja Mæsel Wadkin og Kristine Berg Evensen. De er gode kjent med impromiljøet og ser ikke bort i fra at de blir

[img154778_5RM]

med en gang.

- Vi ble introdusert for improteater på sommerleir i fjor og derfor bestemte vi oss i høst for å begynne å se på, sier jentene.

Etter andre eliminering nærmer finalen seg, de tre personene med mest poeng sto igjen. Finalen gikk ut på å improvisere en scene hvor to søsken gikk til en sykkelforhandler og skulle kjøpe en sykkel. Twisten var at ingen fikk si ord med bokstaven "S" i seg. Til slutt ville en stå igjen som maestro. En etter en gikk deltakerne ut og igjen sto en av grunnleggerne til Bare Flax. Thomas Askeland Svendsen ble maestro og premien var en stor glasstøvel med øl.