Sørnett

Innrømmer forbedringspotensial

Kristiansand havnet på 11.plass av Norges 15 største byer når det gjelder ladepunkt i forhold til antall innbyggerne.

Publisert:

– Det er for dårlig, sier Kenneth Webster, styreleder i Agder elbilforening.
Han mener dagens situasjon ikke er noe særlig.Ved nyttårsskiftet var det registrert 29 ladepunkter i byen, noe som tilsvarer 2828 innbyggere per ladepunkt.  Webster trekker også frem plasseringen av ladestasjonene som et dårlig tegn.
- Det er ingen ladestasjoner på gateplan. De er plassert i kommunale bygg som er stengt om natta, i helger og ferier, poengterer styrelederen.
Han mener det er viktig at kommunen satser på å få ladestasjoner på arbeidsplassene rundt om i byen.
- Det er viktig med tanke på de som pendler til og fra jobben, avslutter Webster.

Mange kollektivfelt
Miljøsjef i Kristiansand, Øystein Holvik, innrømmer at kommunen har forbedringspotensiale når det gjelder elbilsituasjonen i byen.
- Vi ser nå at vi bør gjøre mer fra kommunens side for å stimulere til flere elbiler. Selv om antallet er oppegående, er det langt færre enn vi ønsker, understreker Holvik.
Han forteller at kommunen bygger mye kollektivfelt og tror det vil få flere til å kjøpe elbil. Når det gjelder byens ladestasjoner, varsler han forbedring.
- Det skal bygges en ny hurtigladestasjon, noe som vil redusere ladetiden kraftig.
Ladetiden til elbilene vil variere noe fra bil til bil, men en hurtigladestasjon vil redusere ladetiden fra rundt fem-seks timer til tjue-tretti minutter.
- Ellers vil vi fortsette med å gi tilskudd til arbeidsplasser, slik at de kan tilby lademuligheter til sine ansatte, fortsetter han.

NY LEGE: Espen Johnsen er tilbake i Start-miljøet. FOTO: Med tillatelse fra IK Starts hjemmeside

NY LEGE: Espen Johnsen er tilbake i Start-miljøet. FOTO: Med tillatelse fra IK Starts hjemmeside

Treg start
I 2008 ble Kristiansand med i det nasjonale prosjektet ’Framtidens byer’. Hovedmålet er å redusere de samlede klimagassutslippene, blant annet fra vegtransport. Miljøsjefen mener ikke utviklingen i byen strider mot prosjektet.
- Det handler litt om hva vi har prioritert, og vi har satset på å bygge ut kollektivfeltene, sier Holvik. Han legger til at byen har fått flere kommunale elbiler og at antallet elbiler i byen vil øke i løpet av det nasjonale prosjektet.
- Vi har bare kommet litt tregt i gang, avslutter miljøsjefen.