Sørnett

Ung "gamer" med nese for gamle dataspill

Kim André Moen Bjørkede, tolv år gammel spilldesigner Foto: Magnus Myrbakk

Kim André Moen Bjørkede, tolv år gammel spilldesigner Foto: Magnus Myrbakk

Tolv år gamle Kim André Moen Bjørkede vil lage sine egne spill, og aller helst vil han gjøre det fra bunnen.

Publisert:

På Sørlanet i Gimlehallen sitter Kim André Moen Bjerkede. En tolv år gammel gutt som ikke bare er interessert i å spille spill. Han vil vite hvordan spill er bygget opp, og helst kunne lage de selv. På bare 12 år kan han mer om data enn de fleste, og som ønsker å jobbe med spill, i fremtiden

- Jeg har lyst å bli forsker. Om ikke forsker, vil jeg bli lærer, og designe spill på si sånn som Markus Persson, sier Kim André og forteller at Persson er en kjent svensk spillutvikler. Kim André er blant de yngste på Sørlanet, men hans interesse for data strekker seg godt over gjennomsnittet.

- Aldersgruppen ligger hovedsaklig mellom tretten og tjuefem, men for det meste er det flest fra seksten til tjue, sier Renato Mahmutagić, event leder for Sørlanet.

 

Lurer på hvordan det gjøres

Kim André har lenge vært interessert i hvordan ting lages, både når det gjelder film og spill.

- På film er det som oftest veldig enkle filmtriks, sier Kim André som forklarer at på spill krever det ofte litt mer komplisert. Kim André ønsker å komme til bunnen av hvordan spill er bygget opp, slik at han kan gjenskape det med egne ideer og løsninger. Spillinteressen hos Kim André er stor, og han liker det meste av spill. Selv med mange spennende nye spill, vender han til stadig tilbake til de gamle spillene.

 

Vil utvikle egne spill

Spillene lager han fra bunnen, og er ofte et resultat av egen nysgjerrighet. Prosjektet han jobber med nå startet da han ville legge nye funksjoner til et gammelt spill.

- Jeg lurte på hva som ville skje hvis jeg la til skytevåpen i et spill, sier Kim André. Han kaller spillet sitt midlertidig for «Zelda Shooting Game». Han gjør stadig endringer for at spille skal bli så rettferdig som mulig.

- Jeg lager også lydene til mine egne spill gjennom et program på Internett, sier han. Det er viktig at alt er på plass før Kim André går videre med spillet sitt. Han tester ut nye funksjoner og prøver å tenke ut hvilke ting som skal legges til spillet han holder på med.

 

[img94016_2RM]

Laget spill siden han var ni.

Programmet han bruker har han hatt lenge, og spillet han jobber med nå begynte han å lage en dag Internett ble borte.

- Internett datt ut, så da begynte jeg å leke med GameMaker, sier Kim André. GameMaker er et program som lar en lage sine egne spill. Selv om han har prøvd ut flere forskjellige program for å designe spill synes han at GameMaker er det beste.

- Det er enkelt å bruke, men fortsatt avansert, sier han. Kim André mener mange andre program er for enkle, og ikke har nok dybde.

 

Går mot strømmen

[faktaboks]Selv om Kim André er utrolig kunnskapsrik innenfor spill og spilldesign blir han ertet for sin spillpreferanse.

- Jeg elsker gamle spill. Jeg blir faktisk litt ertet for det i klassen, men det bryr jeg meg ikke noe om, sier han.

Hele konseptet rundt Nintendo og gamle spill fenger Kim André.

- Du kan kjøpe de gamle spillene på de nye maskinene, det er helt fantastisk, sier han. Selv om Nintendo ikke er den mest populære spillmaskinen på markedet, foretrekker Kim André denne. Nintendo gir nemlig brukeren muligheten til å kjøpe mange av de gamle spillene, og spille disse på den nye maskinen. Hans interesse for gamle spill startet da han var ganske ung.

- Han fikk prøve sin onkels Gameboy da han var liten, og etter det har han vært hektet, sier Kim Andrés mor, Linda Moen.