Sørnett

Misfornøyd med politiets håndtering

LITE AKTIV: Fotoboksen i Baneheitunnelen er lite aktiv. Det mener Ole Rath i Trygg Trafikk kan skape farlige trafikksituasjoner.

LITE AKTIV: Fotoboksen i Baneheitunnelen er lite aktiv. Det mener Ole Rath i Trygg Trafikk kan skape farlige trafikksituasjoner.

Ole Rath i Trygg Trafikk, reagerer på Agder politidistrikts håndtering av fotoboksen i Baneheitunnelen.

Publisert:

- Når jeg hører hvor lite aktiv den er, må jeg innrømme at jeg blir svært skuffet, sier Rath.

Onsdag 4. mai kunne Oddernes Avis fortelle at fotoboksen i Baneheitunnelen kun var aktiv i 289 timer fordelt på ni måneder. En av grunnen til det er antall blinker som registrerer fartsovertredelser. Agder-politidistrikt får utdelt et visst antall blinker som de fordeler på 22 fotobokser i fylket. Fotoboksen i Baneheitunnelen registrerte i en tidsperiode i 2015 så mange fartsovertredelser at politiet druknet i saksbehandlinger. Det reagerer Rath på. Han mener ressurser ikke bør være et hinder når man tenker trafikksikkerhet.

[img145466_2RS]

- Er det snakk om menneskelige ressurser syns jeg ikke det er godt nok. Da må de ansette flere til å håndtere saksbehandlingene. Det er nok av menneskekraft i Norge. Det er ikke snakk om å forfølge mennesker, men sikkerheten til mennesker, forklarer Rath.

Fortstår misnøyen

Trafikkoordinator i Agder politidistrikt, Yngvar Aas, forstår at Trygg Trafikk reagerer, men understreker at politiet jobber etter gitte prioriteringslister.

- Sånn er det over alt. Mange vil si de skulle hatt mer ressurser i arbeidet de gjør, men det er ikke så lett. En ting er at fotoboksen skal være aktiv, men det er snakk om å forebygge trafikkuhell, ikke ta flest mulig bilister i fartskontroller.

[img145466_3LM]

Rath tror at så lenge fotoboksen er inaktive er det med på å skape farlige trafikksituasjoner. Han deler bilister inn i to kategorier: De som i utgangspunktet følger fartsgrensen, og de som følger fartsgrensen på grunn av faren for å bli tatt i kontroll eller fotoboksen.

- Jeg tror flere ville gitt blaffen i fartsgrensen hadde de visst hvor mye av tiden fotoboksen er inaktiv.

Kontinuerlig prosess

Aas mener det ikke er hold i Raths påstander om likegyldige holdninger til fartgrensen.

- Det er noe man måtte forsket på. Jeg mener det alltid er en viss risiko for at den boksen er på. Min oppfatning er at de som kjører i Baneheitunnelen ikke velger å gamble på om den står på eller ei. Jeg tror folk respekterer fotoboksen, forklarer Aas og legger til:

- Vi jobber ikke konkret med å få ressurser til trafikksikkerhet, men politiarbeid generelt. Det er en kontinuerlig prosess, avslutter Aas.

LES OGSÅ: Inaktiv i 6191 av 6480 timer