Sørnett

Norsk elbilforening frykter kaos

Kommunene skal nå selv bestemme om de ønsker å innføre parkeringsavgift for elbiler. -Det kan føre til kaos, mener kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening Petter Haugneland.

Publisert:

- Kjører man fra en kommune med ett regelverk for elbiler til en kommune med et annet regelverk, vil det trolig oppstå unødvendig bøtelegging og forvirring, sier Haugneland. Han mener også at hvis det største problemet er at elbiler står for lenge, finnes det en enkel løsning på dette, for eksempel ved å innføre tidsbegrensning på de kommunale parkeringsplassene.

- Det er et nytt nasjonalt regelverk som gir den enkelte kommune muligheten til å innføre betaling for elbiler lokalt. Men om tiltaket kommer til å gå igjennom avhenger av hva de folkevalgte ønsker, sier leder i Kristiansand parkeringsselskap Raymond Solås.

Saken kommer opp til politisk behandling før jul. Da vil parkeringsselskapet presentere tall som viser at betalingsfritaket for elbiler koster Kristiansand kommune mellom fem og sju millioner kroner i året.
Solås mener at en annen fordel ved å ta bort betalingsfritaket er at det vil gi bedre tilgjengelighet. Slik det er nå, kan elbilene stå på samme plass hele dagen og dermed legge beslag på veldig mange parkeingplasser.

- Elbil er framtiden. Spørsmålet er ikke når de tar over, men om hvor fort vi kan få det til. Og disse fordelene, for eksempel gratis parkering, er en viktig del for elbilens startfase, mener kommunikasjonslederen i Norsk elbilforening.

- Fordelene ved å kjøre elbil er mange, den største fordelen er miljøeffekten, sier Haugneland og viser til Volkswagens dieselskandale og at Norge har blitt dømt for å bryte regelverket på lokal forurensning. Elbil er derimot drevet av en elektrisk motor som er svært energieffektiv. Strømutgiftene er lave i forhold til bensin- og dieselutgiftene. Elbil koster under 2 kroner per mil i strøm, så man sparer i snitt 5 kroner per mil ved å kjøre elbil.