Sørnett

Ny lov gir tilgjengelige busser

Det har nå gått fire måneder siden bussene i Kristiansand ble mer tilgjengelige for rullestolbrukere. Miriam Ormøy Ibsen (21) er rullestolbruker. Hun er fornøyd med tilretteleggingen som er gjort på bussene.

Publisert:

- Jeg tar en del buss, og er fornøyd med busstilbudet i byen. Det sier Miriam Ormøy Ibsen (21).

Hun er rullestolbruker, og har flyttet fra Risør til Kristiansand nå i høst.

- Jeg er født og oppvokst i Risør. Der har de ikke tilrettelagte busser, og da blir det mye vanskeligere å ta seg frem, sier hun. Sørnett ble med da Ibsen tok bussen fra leiligheten sin på Lund og ned til sentrum.

Blant funksjonsfriske passasjerer kommer Ibsen rullende med sekken på fanget. Loven om universell utforming har gjort at bussene er blitt mer tilgjengelige for rullestolbrukere. Oppgraderingene på Nettbuss Sør sine busser ble gjort for fire måneder siden. Bussene har blitt oppgradert slik at rullestolbrukere skal kunne benytte seg av byens busstilbud. Etter at de nye endringene ble innført, har 60 prosent av byens innbyggere tilgang på spesialbygde holdeplasser. I tilegg har de fleste bussene fått montert en rampe montert under gulvet, og dermed enklere muligheter for av- og påstigning.

Bussen ankommer holdeplassen like ved Spicheren, Ibsen strekker ut en hånd for å markere at hun bruker rullestol. De andre passasjerene har funnet setene sine, og så kommer bussjåføren ut  i midtgangen. Han trekker ut rampen som er montert til gulvet slik at hun enkelt skal kunne komme seg inn på bussen. Vel på plass i bussen tar Ibsen frem lommeboka for å betale billetten. Sjåføren ber om 16 kroner, og bussen kan dermed kjøre videre ned mot sentrum.

- Er du fornøyd med måten de nye bussene er tilrettelagt på?

- Ja, jeg er veldig godt fornøyd. Jeg flyttet hit for to måneder siden, og har stort sett brukt buss de gangene jeg ikke foretrekker rullestolen.

- Er det noe som kunne vært gjort bedre?

- Det kunne gjerne vært en knapp ved inngangsdøra slik at rampen gikk ned automatisk når dørene var åpnet. Da hadde bussjåføren sluppet å komme bak i bussen for å ta ned rampen. Dette koster nok en del penger, så økonomien har nok litt å si.

Mette Kirkhus Johansen er rådgiver ved samferdselsseksjonen i fylkeskommunen. Hun forteller at de ikke har noen tall på hvor mange rullestolbrukere som bruker buss, men håper at lovendringen er med på å føre til at rullestolbrukere vil komme til å bruke bussen.

- Vi har gjort dette på grunn av loven om universell utforming. Jeg håper at brukerne føler at de har større muligheter til å ta i bruk offentlige tjenester.

[sniplet faktaboks]

Billig og raskt:

Ibsen forteller til Sørnett at det finnes mange tilbud for offentlig transport i kommunen, men det er flere årsaker til at hun ønsker å bruke buss så ofte som mulig.

- Det finnes blant annet noe de kaller for TT-kjøring (tilrettelagt transport). Her er vi avhengig av drosje, og gjerne stasjonsvogn hvis man har rullestol. Da kan det være at vi må vente på bilen en stund etter at vi har bestilt. Bussen går med ti minutters mellomrom, og i tillegg er det en vesentlig prisforskjell på buss og drosje, forteller 21-åringen.

Bussen nærmer seg sentrum, og vi skal snart av bussen. Ibsen trykker på en knapp i midtgangen som er merket med en rullestol.

- Denne knappen er for at bussjåføren skal se at jeg ønsker å gå av bussen. Da kan han komme bak for å hjelpe meg av, sier hun.

Ikke alle byer er like flinke

Ibsen er selv fra Risør, og har vært på reise i en del andre norske byer. Hun har ikke like god erfaring knyttet til Buss i alle byer hun har vært i.

- Jeg har en del bekjente i Oslo, og der er ikke alle bussene like tilrettelagte. Det er litt merkelig, i og med at det er Norges hovedstad vi snakker om. Egentlig bør det være et krav, i og med at det faktisk er en lov knyttet til universell utforming.

Victor er bussjåfør i Nettbuss Sør. Han ønsker ikke å stille opp med navn og bilde, men er fornøyd med at flere nå har mulighet til å bruke byens busser.

- Tilrettelagte busser er bra, så lenge påstigningsrampen er laget på en høyde som passer med resten av bussen. Da blir det ikke materielle småskader på bussen, og det blir enklere for brukerne å komme seg inn og ut av bussen.

Bussen stopper. Etter at de andre passasjerene har gått av bussen, kommer bussjåføren og trekker ut rampen. Passasjerene som sitter igjen følger med i dét hun går av bussen. Det er tydelig buss og rullestol ikke er en dagligdags blant de funksjonsfriske busspassasjerene i Kristiansand.

[nggallery id=239]