Sørnett

Disse spisestedene ønsker ikke delta i "Spis ute-uka"

Harald Ross Vestavik (t.h.) er prosjektleder for "Spis ute-uka". Foto: Arkiv

Harald Ross Vestavik (t.h.) er prosjektleder for "Spis ute-uka". Foto: Arkiv

- Ofte får man også gjester som kun kjøper tilbudet og et glass vann ved siden av. Da tjener man ikke mye per gjest, sier Sadik Hasani.

Publisert:

De fleste restauranter i Kristiansand har i år valgt å være med på "Spis ute-uka", men det finnes allikevel de som ikke blir med på prosjektet, det er det ulike grunner til.

Ifølge Harald Ross Vestavik, som er prosjektleder for programmet, har økningen fra oppstarten i 2011 vært enorm.

- Vi har gått fra å være 12 restauranter til 48, noe som gir en økning på rundt 300 prosent.

Han forteller videre at han og kollegaene sender ut henvendelse til hver enkelt restaurant, og at de selv velger om de blir med.

- Alle velger selv å bli med, men de som ikke gjør det har ofte ulike grunner. Noen har ikke råd til det økonomiske når det gjelder markedsføringen og annonseringen. Andre får ikke lov av kjedene som styrer restaurantene, men det har ofte hendt at de allikevel har noen tilbud litt "under radaren". Også er det de som rett og slett velger å ikke være med på tilbudene, fordi maten deres allerede er så billig, avslutter prosjektlederen.

- Asiatisk mat er billig fra før

Pret Thai er en av restaurantene som har tenker at maten deres allerede er billig nok.

- Asiatisk mat er ofte veldig billig fra før, og slik er det i vårt tilfelle også. Vi har derfor valgt å ikke være med på dette arrangementet enda, men kanskje er vi med fra neste år, forklarer daglig leder for Pret Thai.

Restaurant Østen deler samme oppfatning.

- Vi ser ingen grunn til å være med enda. Vi har allerede så billig mat her at det er ingen grunn for oss å bli med. Kanskje hadde det hjulpet oss med å få fler kunder, men vi vet ikke om det hadde lønnet seg økonomisk, forklarer daglig leder på Østen.

Barbarossa: - Lønner seg ikke økonomisk

Sadik Hasani som tidligere var "food & beverage" sjef på Clarion Hotel Ernst forklarer litt mer om grunner til at noen restauranter velger å ikke være med.

- Det er mange bedrifter som føler at de bruker penger på personal og råvarer enn de tjener på disse "spist ute uka" eller "spis for hundre". Du må betale en sum for å være med på markedsføringen og reklamene, forklarer Hasani.

Det er slik det er tilfellet til Barbarossa Restaurant, Bar & Scene.

- Vi må først betale en sum, og så må vi gi en viss prosent av det vi tjener i løpet av uken, så vi tror ikke det vil lønne seg økonomisk for oss i år. Det kan godt være at vi blir med neste år, men i år har vi valgt å ikke være med, forklarer nest leder på Barbarossa.

[img189081_2RM]

- Ofte får man også gjester som kun kjøper tilbudet med et glass vann på siden. Da tjener man ikke mye per gjest. Det hender også at man kan få klager av gjester som ikke er fornøyd med tilbudet og vil ha mer på en måte, avslutter Hasani.