Sørnett

En menneskevennlig by

Gehl viser gledelig fram hans tanker om Sørlandsbyens kvadrat-struktur (Foto: Malin Heggebø Rolfsen)

Gehl viser gledelig fram hans tanker om Sørlandsbyens kvadrat-struktur (Foto: Malin Heggebø Rolfsen)

Det skrytes av Kristiansand. Den anerkjente arkitekten, byplanleggeren og forfatteren, Jan Gehl mener Kristiansand er en praktfull og historisk by.

Publisert:

-Et bilfritt sentrum med rom for mennesker er vesentlig for at Kristiansand skal bli en enda mer menneskevennlig by, sier arkitekten Jan Gehl.

Den danske arkitekten Jan Gehl, gir oss innblikk i sine tanker og erfaringer rundt det å skape en menneskevennlig by. Gehl tar oss gjennom urbane storbyers struktur, byliv og dens menneskevennlighet under hans foredrag i Kristiansand tidligere denne uken. Han forteller at han ankom Kristiansand med et meget godt minne av byen, fra tidligere.

- Kristiansand by har bevart den gamle, urbane strukturen. Mitt helhetlige inntrykk er en praktfull, historisk by, forteller Gehl

Mennesket først

[img231821_2RM]

I foredraget fokuserer han på at en bys attraksjon er selve mennesket og at liv i byen er svært viktig for bykvaliteten. Jan Gehl som selv er fra København forteller at her har de satt mennesket først.

Kristiansands interessante bystruktur kommenteres. Han sier at en god by har mange gatekryss, for det gjør at man kan se fire gater på en gang; dette gjør det lettere for en byborger å ta seg frem og orientere seg.

- Bystrukturen er praktisk på grunn av dens mange parallelle veier med plass til sykler og biler. Byen skulle likevel vært helt bilfri sier arkitekten

Han mener at en bærekraftig by er viktig, spesielt byer som åpner opp muligheter for å gå og sykle, som Kristiansand delvis gjør.

- En riktig infrastruktur gjør dette mulig, som i Kristiansand hvor Kvadraturens symmetri delvis åpner opp for sykkelmuligheter, sier Gehl.

Han liker grunnstrukturen spesielt godt med samlingspunktet på torvet plassert midt i kvadraturen.

"Wayfinding"

Anne Severinsen som er en byplanlegger og sivilingeniør i Urban design,  i Trollvegg arkitektstudio er innflytter fra Danmark, og har et positivt inntrykk av byen hun nå bor i.

[img231821_3LM]

- Kristiansand er en menneskevennlig  by fordi man kan gå til alt, forteller Severinsen

Arkitekten nevner begrepet “Wayfinding”, som er kunnskapen om hvordan man leder mennesker best mulig fra et punkt til et annet. Hun sier det er nettopp dette byen har, og at kvadratene leder mennesket lettvint rundt.

- Det gjør det lettere som turist eller nyinnflyttet å være nysgjerrig. Byen åpner opp for at byfolket kan være nysgjerrige i sentrum, sier Severinsen

Hun setter selv spesielt pris på kulturhistorien i posebyen, nord i Kvadraturen.

 

Nøkkelen 

[img231821_4RM]

Han sier at Kristiansand er en levende by, men det er selvsagt alltid ting man kan gjøre for å stimulere den.

- Utfordringer som stadig storbyer sliter med er tomme butikker og livløse gater, sier Gehl

Det essensielle er byer som inviterer til en sunn livsstil. Sunne og levende byer innebærer parker og torg der mennesker kan samles forteller arkitekten. Jan Gehl sier at hvis man sørger for flere invitasjoner og innbydende tilbud, får man flere med.

- Først formes byene, så former byene oss, avslutter han.