Sørnett

Gepardfødsel gir gratis reklame

FOTO: Skjermdump fra Dyreparkens nettsider.

FOTO: Skjermdump fra Dyreparkens nettsider.

Direktesendingen av fødselen til Geparden Kimani gir klikk til mediehusene og positiv oppmerksomhet til Dyreparken. 

Publisert:

Geparden Kimani fikk i mai 2016 sitt første kull med unger – de første gepardene som er født på norsk jord. Nå er hennes andre kull på vei. Direktesendingen er populær blant seerne, og på VGTV er det i skrivende stund 722 211 unike seere.

- Kimani-liven har jevnt over hatt god trafikk – med det som kan virke som en lojal seergruppe i bunn. Det er over 700 000 personer som har vært innom Kimani siden sendingen ble opprettet, det er mye! Som en fun fact kan jeg nevne at vi har fått e-post fra mange ivrige seere som kommenterer alt fra kameravinkler til frustrasjon de få gangene Kimani luftes, eller kameraene har litt nedetid, forteller Thor Benjamin Brekken, Nyhetsleder i VGTV.

Brekken trekker videre en sammenligning med fjellpartiet Mannen som har 2,7 millioner visninger, men sier det også at det er fordi den har vært oppe i over to år.

Ser ikke på det som reklame

- At vi dekker fødsler i Dyreparken er ikke nytt. Det har vi gjort tidligere også, både i video- og tekstform. Men vi tar alltid en runde på hvorvidt vi skal gjøre det eller ei, fordi aktøren er kommersiell, forklarer Brekken. Så lenge vi mener det redaksjonelle innholdet er interessant, er det selvfølgelig rom for å dekke stoff fra kommersielle partnere. Men den journalistiske og redaksjonelle vurderingen ligger alltid i bunn.

Usikker på den kommersielle betydningen

- Det er for tidlig å mene noe om den kommersielle betydningen, men det er selvsagt gøy med oppmerksomheten og engasjementet det frembringer. Saker om dyr engasjerer som regel, og det gjør det enda lettere for folk å følge med når det sendes direkte, med forskjellige vinkler, forteller markeds- og kommunikasjonsdirektør i Kristiansand Dyrepark Anniken B. Schjøtt.

Venter i spenning

- Jeg tror det har en gjennomgående positiv effekt for dyreparken, forteller Cecilie Andersen, PHD-stipendiat i markedsføring ved Universitetet i Agder. Det knytter eksisterende og potensielle gjester emosjonelt til dyreparken, noe jeg tror gir en god verdi. Jeg personlig har fulgt kamera, og er innom daglig. Man venter jo i spenning på gepardungene.

- Selv om jeg besøker Dyreparken ofte, som mange andre på Sørlandet, så gir det meg et ønske om å dra innom Dyreparken for å se gepardungene så snart de er født, fortsetter Andersen.