Sørnett

Ny aktør i gang på Sørlandsbanen – hva synes pendlerne?

Go-Ahead har tatt over driften på Sørlandsbanen. Foto: Anine Beck

Go-Ahead har tatt over driften på Sørlandsbanen. Foto: Anine Beck

Go-Ahead leverte varene fra første sekund og mottok med det 30 millioner i oppstartsbonus, men har man merket noe til endringer?

Publisert:

Den 15. desember ble blant annet Sørlandsbanen privatisert og gikk fra det norske selskapet Vy til det britiske togselskapet Go-Ahead.

Hvordan har starten for den nye aktøren på jernbanen påvirket pendlerne: positivt, negativt eller ikke i det hele tatt? Vi har tatt en prat med leder i Vest-Agder sin pendlerforening, Jørgen Sæbø:

Hvordan har dere opplevd den første måneden med Go-Ahead?

– Det har godt ganske så bra. Det er mange som spør meg om det, men sannheten er vel at det ikke har vært for mange endringer enn så lenge – som er naturlig. De trenger tid til å se på hva som trenger å forbedres og kartlegge litt, sier Sæbø.

Togdebatten har vært hyppig fremme i mediene og det har i lang tid blitt snakket om at noe må endres på jernbanen. Et av forslagene var å privatisere; som når har skjedd på Jærbanen, Sørlandsbanen og Arendalsbanen.

På spørsmål om det er noe misnøye med togtilbudet svarer, Sæbø at det er ting som kan forbedres:

– I pendlerforeningen prøver vi så godt vi kan å holde kontakten med dem som styrer på jernbanen og videreformidler våre medlemmers ønsker og bekymringer. Vi har tatt opp at WiFi om bord på togene over lengre tid ikke akkurat er noe å skryte av. I tillegg er det flere som reagerer på frekvensen på togene som kommer etter jobb, mest på ettermiddag og kveldene der mange gjerne ønsker seg endringer.

Sæbø forteller videre at de har fått god respons fra Go-Ahead:

– På de møtene vi har hatt med dem, så har de vært positive til det vi har kommet med. Forhåpentligvis vil vi se noen endringer også underveis, men vi må også ha respekt for at alt ikke kan fikses over natten, avslutter han.

Jernbanedirektoratet kunne noen dager etter at Go-Ahead tok over, meddele at de hadde tilfredsstilt sine oppstartskrav som betyr at de fikk en oppstartsbonus på 30 millioner kroner, som avtalt.

Go-Ahead opplyser om at de vil ta endringene gradvis sånn det blir en så myk overgang som mulig for pendlerne. Billettsystemene er blant annet de samme som før, som betyr at man fortsatt kan kjøpe billetter i Vy-appen.

Det britiske togselskapet har også uttalt at de har som mål at togene skal blir mer punktlige og pålitelige.

Så vil tiden vise om man får se mindre til signalfeil og feil med sporveksleren i tiden som kommer.