Sørnett

Nyheter på TV er lite aktuelt for unge

Foto: ©Stine Nilsen

Foto: ©Stine Nilsen

Sosiale medier tar over nyhetsbildet blant de unge, mens mediebedrifter henger etter.

Publisert:

Vi har vært ute i Kristiansands gater og på kjøpesentre for å finne ut om unge i alderen 16-30 år holder seg oppdatert på nyhetsbildet. Det viser seg at unge ikke anstrenger seg for å holdes oppdatert, men likevel får med seg nyheter gjennom varsler på sosiale medier.
Bestekompisene Sebastian Østby Bakke (19) og Olve Bredesen (22) på Universitetet i Agder forteller at de holder seg oppdatert via mobilen.

[img172434_2RM]

-Man kan selv velge hvilke saker man vil få med seg og de man vil fordype seg i, forteller Bredesen.

Radio og TV

Når det gjelder radio er det få av de unge vi har snakket med som benytter seg av denne muligheten. Bredesen forteller at han kun hører på radio når han sitter på med foreldrene, da interessen for radio ikke er der. Bakke sier seg enig der:
- Jeg vil selv bestemme musikken når jeg kjører bil.

[img172434_3LM]

Tall fra Statistisk Sentralbyrå viser til at det er færre og færre som ser på direkte-tv. Dette kan skyldes at man ikke har TV eller TV-pakke med kanaler hjemme, men heller ser på nettet.
Bakke og Bredesen bor sammen i kollektiv uten TV og de ser alt på nettet.

-Det er mer tilgjengelighet på nettet, og man kan se det når man vil, forteller Bredesen.

Likevel kan TV vekke deres interesse når noe stort skjer, som for eksempel dobbeltdrapet i Kristiansand eller 22. juli, da TV gir bedre oversikt over hendelsene og kan illustreres i levende bilder.

VG vs NRK

Blant de unge er det spesielt én mediebedrift som er foretrukket, nemlig VG, og årsaken til det kan være flere. For mange er det en rutine å søke opp VG på nett, mens for andre er dette noe de er vokst opp med.

-Siden jeg var liten lå det alltid VG på bordet vårt hjemme, derfor har det blitt en vane at jeg velger VG, forteller Bakke.

[img172434_4RM]

Distriktsredaktør for NRK Sørlandet, Morten Rød, legger ikke skjul på at det er utfordrende å få unge interessert i NRK. Han mener de unge ikke oppsøker de tradisjonelle kanalene.

-Det er jo bare å innrømme at det er andre som er bedre enn oss på å få tak i unge, så det er klart at det er et område vi kan forbedre.

Bakke og Bredesen føler VG er mer en nyhetskanal, mens NRK er en underholdningskanal. Grunnlaget for dette kan være NRKs utallige underholdningsprogram, som for eksempel Skam, Vårt Lille Land og Line Fikser Kroppen. På en annen side kan dette hjelpe å nå ut til unge og vekke interesse for NRK.

-Jeg går ikke inn på NRK for å lese nyheter, men mer for å se programmer og slikt, sier Bredesen.

Det spekuleres i at NRKs språk skremmer vekk de unge, og Rød innrømmer at dette er noe de har fått tilbakemeldinger på.
-Ja, de har vel helt rett. Vi er nok litt for formelle i språket vårt.
Rød forteller videre at ettersom NRK er statseid har de litt strengere rammer for hvordan de uttaler seg, men han er enig i at det kan bli vel "voksent".

Et forsprang VG har er bruken av Snapchat, som unge benytter seg svært mye av. Dette er en klar fordel ettersom de er en av de få mediebedriften i Norge som bruker denne muligheten. Ved bruk av Snapchat er det enkelt å få med seg de viktigste nyhetene, og de kan illustreres på helt unike måter som er spennende for seerne.
Bakke og Bredesen kan fortelle at de helt klart hadde fulgt NRK på Snapchat, på lik linje med VG, om NRK velger å gripe denne muligheten.