Sørnett

Ønsker flere kommuner på banen: - Det er et lokalt ansvar

BEST DEKNING I BYENE: På dette kartet over ladestasjoner ser man tydelig en mangel på ladestasjoner i kommunene rundt de store byene. FOTO: Sjermdump fra elbil.no

BEST DEKNING I BYENE: På dette kartet over ladestasjoner ser man tydelig en mangel på ladestasjoner i kommunene rundt de store byene. FOTO: Sjermdump fra elbil.no

Kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening, Petter Haugneland, synes det er synd at noen kommuner ennå ikke har søkt Enova om støtte til hurtigladestasjoner.

Publisert:

- Stortinget har et mål om at alle nye biler solgt etter 2025 skal være utslippsfrie. Da er det et lokalt ansvar å sørge for å vise de som vurderer å kjøpe elbil at det er gode muligheter for lading, sier Petter Haugneland, kommunikasjonsleder i Norsk elbilforening.

Sommeren 2017 sendte Enova ut tilbud om støtte til bygging av hurtigladestasjoner i kommuner utenfor de store byene. Sørnett har kommet i kontakt med to kommuner i Agder-fylkene som har fått tilbudet. Froland kommune har søkt og fått innvilget støtte til å bygge to hurtigladestasjoner. Vennesla kommune har enda ikke søkt.

- Vi har ingen konkrete planer, men vi tenker på det. Per i dag har vi seks vanlige ladestasjoner i Vennesla, sier Eirik Aarestad i Vennesla kommune.

LES OGSÅ: Enova tilbyr støtte til 35 ladestasjoner på Sørlandet

- Hjemmelading er viktigst

Haugneland i Norsk elbilforening sier at den viktigste ladestasjonen for elbil-eiere er hjemme. Likevel ser han stadig et større behov for hurtigladere på flest mulige steder.

[img174079_2LM]

- De fleste som kjører elbil setter bilen på lading når de kommer hjem, og har fulladet bil morgenen etter. Likevel er det viktig å få hurtigladestasjoner i distriktene. Det er lettere å velge elbil dersom man ser at det er gode muligheter for lading også utenfor hjemmet, sier Haugneland.

Han mener at dersom Stortingets plan om biler med nullutslipp skal fungere innen 2025, må kommunene utenfor storbyene ta ansvar.

- Det er veldig fint med de kommunene som skaffer hurtigladestasjoner allerede nå. Det gjør at potensielle elbil-kjøpere kan føle seg trygge på at lademulighetene er flere og gode, sier komunikasjonslederen.

 

Flere og flere velger elbil på ferietur

Ifølge Haugneland er det stadig flere som velger elbil når de drar på bilferie.

- Det er billigere å ta elbilen når familien skal på ferietur. Derfor er det viktig at hurtigladestasjoner er etablert på flest mulig steder, sier han.

Likevel ser han problemene med å sette opp hurtigladestasjoner utenfor de største veiene og byene.

- Hurtigladestasjonene i de største byene er noe man kan tjene penger på fra første stund. Det er fordi elbilene er mer utbredt i byene enn i distriktene, sier Haugneland.

Sørnett har forsøkt å få tall fra Enova for å finne ut hvilke kommuner i Agder-fylkene som har søkt, men har ikke fått svar på henvendelsen.