Sørnett

Tok imot flere samtaler om selvmord i påsken

Flere kjenner behovet for å snakke om vanskelige ting når de ringer hjelpetelefonen til Kirkens SOS. Foto: Emilie Fosse Stangeby

Flere kjenner behovet for å snakke om vanskelige ting når de ringer hjelpetelefonen til Kirkens SOS. Foto: Emilie Fosse Stangeby

Som landets største døgnåpne krisetjeneste er ikke Kirkens SOS fremmed for vanskelige samtaler, men i påsken var statistikken bekymringsverdig høy for samtaler som omhandlet selvmord.

Publisert:

Vårt Land meldte i april om at 21 prosent av samtalene Kirkens SOS mottok i påsken dreide seg om selvmord. Det er nesten en dobling av de elleve prosentene fra fjorårets påske. I tidsrommet fra palmesøndag til langfredag i år, besvarte hjelpetelefonen 2.702 samtaler, mens i fjor lå tallet noe høyere med 2.896 samtaler. Samtalene har kanskje blitt færre, men de har økt i lengde. I fjor påske ble fem prosent av samtalene vurdert til å utgjøre middels til akutt selvmordsfare. I år har tallet doblet seg og ligger nå på ti prosent. Hailey Hammer, kommunikasjonsansvarlig for Kirkens SOS, forteller til Sørnett at noe av årsaken kan være tilstanden vi for øyeblikket lever i.

- Vi tolker disse tallene slik at mange har det forferdelig vanskelig nå, og har mistet mye av støtteapparatet sitt på grunn av koronasituasjonen. Det er nok også mange som blir usikre og redde på grunn av viruset i seg selv, og isolasjonen og tiltakene det medfører – noe som jo er veldig forståelig.

Tiltakenes konsekvenser

Slik ting ser ut nå, har Norge opparbeidet seg et forsprang på smitten av covid-19. Det har ikke kommet gratis. Tiltakene regjeringen innførte i mars, har vært de mest inngripende tiltakene i fredstid. Det norske folk har måttet ofre en god del av friheten vi verdsetter så høyt. Flere har nok kjent på ensomhet og utenforskap, som følge av isolasjonen vi har blitt nødt til å utsette oss selv for den siste tiden. Derfor er det forståelig at hjelpetelefonene har kjent på et betydelig trykk.

Etter påsken har alvorlighetsgraden av samtalene Kirkens SOS mottar roet seg noe, men tilstanden kan fortsatt ses på som bekymringsverdig.

- Vi ser på statistikken at det er litt færre av samtalene som omhandler selvmord nå enn i påsken, men tallet er likevel høyere enn normalt. Så det er nok mange som synes tilværelsen er ekstra vanskelig fortsatt, selv om Norge sakte, men sikkert, begynner å åpnes igjen. Det er nok mange som for eksempel står uten jobb, som virkelig begynner å se de økonomiske konsekvensene av dette nå, eller mange som nå har gått lenge uten å få ha gått på skole eller fritidsaktiviteter, forteller Hailey Hammer.

[img207070_2RM]

Viktig oppgave

Kirkens SOS er Norges største døgnåpne krisetjeneste på telefon og internett; en oppgave de tar på alvor.

- Vår viktigste oppgave er å lytte, og tåle å høre på også de aller mørkeste tankene. Vi får ofte høre at vi er de eneste de som kontakter oss kan snakke med om det som er tungt og mørkt. Det føles helt umulig for dem å skulle fortelle venner eller familie om mange av tankene sine. Og det er så viktig å ha et sted å snakke om det som er mørkt, slik at en kanskje også kan få litt hjelp til å finne noe som er lyst, uttaler Hammer.

Hjelp å få

Mange ulike faktorer påvirker trolig folks nåværende situasjoner. Noen bor alene, andre bor kanskje ikke alene, men føler seg allikevel alene. Noen er permitterte og lengter tilbake til en daglig rutine, mens andre står kanskje helt uten jobb og kjenner på usikkerheten i framtiden som ligger foran dem. Uansett hvilken situasjon en står i, finnes det ulike hjelpetjenester som fortsatt er oppegående midt i koronakaoset.

Hammer forteller at Kirkens SOS har et håp om at en, uansett situasjon, kan føle at terskelen til deres tjenester ikke er høy.

- Vi håper alle som føler de trenger noen å snakke med, vet at de kan snakke med oss, om absolutt alt, på telefon, melding og chat. Vi kan lytte, og kanskje finne noen små lyspunkt sammen med den som ringer inn.

Koster lite, kan bety mye

Videre forteller Hammer at det finnes flere ting vi kan gjøre for å vise de rundt oss at vi er der, spesielt i denne uvirkelige tiden.

- Vi vil oppfordre alle til å ta ekstra godt vare på hverandre. Dette er selvfølgelig alltid viktig, men absolutt enda viktigere i den tiden vi er i nå. En melding eller telefon til en venn, en kollega eller et familiemedlem kan koste så lite, men bety så enormt mye.

[faktaboks]