Sørnett

Unge usikre på hvordan de skal reagere på netthets

Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, la i dag fram en rapport om netthets blandt unge. Foto: Medietilsynet/Mathias Fossum.

Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, la i dag fram en rapport om netthets blandt unge. Foto: Medietilsynet/Mathias Fossum.

Halvparten av ungdom syns det er vanskelig å vite hvordan man kan håndtere hatprat.

Publisert:

Dette kommer frem i en ny undersøkelse fra Medietilsynet om unges erfaringer med hatefulle ytringer. Undersøkelsen viser at ungdom mellom 16 og 20 år opplever mye hat på TikTok. Kommentarene er ofte anonyme, og retter seg mot kropp, seksualitet og kjønn. 26 prosent av ungdommene svarte at de hadde fått hatefulle kommentarer gjennom TikTok.

Tror de må tåle hets

Likevel sier de fleste at kommentarene har påvirket dem i liten grad. Ungdommene opplever at man må tåle hatkommentarer om man velger å være på sosiale medier. Ifølge Silje Berggrav, undersøkelsesansvarlig for rapporten, finner ungdommene måter å håndtere netthets på.

- Folk vil alltid finne en måte å hate. Man må få tykk hud, eller unngå å være på nett, sa en 14 år gammel gutt i undersøkelsen.

Mari Velsand, direktør i Medietilsynet, synes det er skremmende.

- For da normaliserer man en måte å snakke sammen på som man ikke ønsker, sier Velsand.

Selv ønsker hun at dette skulle bli snakket mer om både i skolen og hjemme.

Dårligere selvbilde

Selv om ungdommene sier at de blir lite påvirket av hatkommentarene, har likevel 33 prosent av dem rapportert at kommentarer de har fått, har ført til dårligere selvbilde.

Kors på halsen er et lavterskeltilbud for ungdom som trenger å prate med noen anonymt. Nelli Kongshaug, som er leder for Kors på halsen, sier at de ofte får henvendelser fra unge som opplever netthets.

- Ofte tar de kontakt med oss for å høre om den følelsen de sitter med stemmer. De lurer på om det er dem det er noe galt med, og om de reagerer riktig når de får hatkommentarer, sier Kongshaug.

Hun forteller at ungdommene ofte er usikre på om de har rett til å føle seg påvirket av kommentarene ettersom det har blitt så normalisert i miljøer på sosiale media.