Sørnett

Usikkerhet rundt bysyklene

Illustrasjonsbilde. Foto: Malene Nilsen

Illustrasjonsbilde. Foto: Malene Nilsen

Kristiansand har tidligere fått tittelen "Norges beste sykkelby", selv om byen er en av storbyene i Norge som ikke har bysykler. Det er uklart når bysyklene vil komme.

Publisert:

Etter planen skulle bysyklene komme til Kristiansand kommune før sommeren 2022, slik ble det ikke.

Bysykkelordningen, som er et samarbeid mellom Kristiansand kommune, AKT og Agder fylkeskommune, var oppe i bystyret og formannskapet tidligere i år. Ordningen omhandlet både bysykler og sparkesykler, hvor politikerne valgte å ta bysyklene ut av ordningen.

[img232717_2LM]

- Vi i kommunen mener det er et behov for bysykler, men vi jobber først og fremst med el-sparkesyklene nå, så får vi se hvilke ressurser politikerne vil sette inn i en bysykkelordning, sier Katrine Shakuntala Valderhaug Jore fra Kristiansand kommune.

Hun forteller videre at kommunen i utgangspunktet er positive til elektriske sykler, men at det spørs hva politikerne vil prioritere.

- Hvis de ønsker kan vi fortsette arbeidet, sier Valderhaug Jore.

 

Valderhaug Jore informerer om at når bysykkelordningen begynte å planlegges, kom el-sparkesyklene som en mobilitets mulighet, og at når sparkesyklene kom til byen var folk veldig interessert i det.

- Vi så da at det var samme problematikken, utfordringer og løsninger i byen som gjaldt for både bysykler og sparkesykler, så da så vi det i sammenheng, forteller Valderhaug Jore.

[img232717_3LF]

AKT vil innføre et tilbud for mikro-mobilitet, som egentlig innebærer sparkesykler og  bysykler, som kan være med på å bidra til at flere setter bilen igjen hjemme, og at Kristiansand kan bli en mer attraktiv by, sier Thomas Ruud Jensen utviklingsdirektør i AKT.

[img232717_4RM]

Politikerne ville bare satse på sparkesykler

- Vi hadde egentlig lagt opp til en prosess der vi skulle få til begge deler som kunne fungere i fellesskap, men bysyklene ble da utsatt, forteller Ruud Jensen.

I juni i fjor 2021 vedtok stortinget en ny lov som gjør at en kommune kan gå inn å kreve nye regler i forhold til el-sparkesykler, og det skal gjøres i Kristiansand nå.

- Tanken på lenger sikt er at hvis du tar bussen så skal du også ha muligheten til å benytte deg av disse sparkesyklene, og kanskje eventuelt en bysykkel, for å komme deg fra en holdeplass til der du faktisk skal, sier Ruud Jensen.

Han tror det vil bli strengere regler for hvor man kan kjøre med el-sparkesyklene fremover, og at dette kan være med på å redusere risikoen for ulykker.

Venstre er et av partiene som er positive til bysykler

[img232717_5LM]

Jacob Haugmoen Handegard, leder i Venstre Kristiansand, sier at det som er bestemt er at man ikke må tilby elektriske sykler sammen med el-sparkesykler.

- Jeg syns fortsatt at det er en fornuftig ide og se på utleie av el sykler fremover, eksempelvis som en del av kollektivtilbudet som man har gjort i Rogaland, sier Handegard.

Han forteller videre at Venstre har vært for bysyklene veldig lenge, og at de tror at det på samme måte som el-sparkesykler og buss, gjør at det blir enklere å komme seg rundt i Kristiansand uten å måtte ta bilen.

 

Når kommer bysyklene?

- Det kan fort ta litt tid, men vi håper veldig på at det kommer på plass, sier Handegard.

[img232717_6LF]

[img232717_7RM]

Student ved UIA Elina Oterkill Mattsson (22) hadde valgt bysykkel om det hadde vært tilgjengelig i byen fremfor el sparkesykkel.

-Sykkel er et transportmiddel som jeg liker bedre, og som jeg føler meg tryggere med. Jeg syns det hadde vært en god løsning å få bysykler her i byen også, sier Mattsson.

Hun avslutter med å si at hun tror flere eldre hadde benyttet seg av bysyklene.