Sørnett

Ønsker flere brukere av sms-tjenesten

Kristiansand folkebibliotek. (Foto Christopher D)

Kristiansand folkebibliotek. (Foto Christopher D)

Bibliotekets IT-systemer klarer nå å håndtere flere sms-varsler. Dette kan føre til kortere ventetider.

Publisert:

 

[img79765_2RS]

- Tjenesten har vært ustabil i perioder, også i 2012, derfor har vi vært litt forsiktig med å selge den inn, men for tida fungerer tjenesten utmerket, sier biblioteksjef Anne Kristin Undlien.

SMS-varslingen påminner brukerene om innlevering tre dager før fristen. Kristiansand Folkebibliotek har hatt tjenesten i flere år, men håper nå at flere kan benytte seg av den, siden tjenesten nå fungerer som den skal.

Ønsker flere brukere velkommen til tjenesten.

Kristiansand folkebibliotek hadde  508 932 utlån i 2012. Antall sms-meldinger som ble sendt ut samme år var 16 186. Biblioteket kan ikke på nåværende tidspunkt, av tekniske årsaker,  finne ut av hvor mange brukere det er av tjenesten, men antar det er flere som ikke vet om den.

- Vi har absolutt behov for å markedsføre SMS-tjenesten. Det helt sikkert kan være mange flere som kan være interessert i den.

[faktaboks]Ikke alltid mulig å utsette.

Selv om brukerene av biblioteket kan utvide låneperioden når de når fristen, er ikke dette alltid mulig med alle bøker. Biblioteket tror at tjenesten vil føre til kortere ventelister, da flere leverer bøkene i tide.

- Vi har ikke råd til veldig mange eksemplarer av bøkene. Populære bøker får derfor venteliste, og kan derfor ikke utsettes, forklarer biblioteksjefen.