Sørnett

Progressive priser skaper tilgjengelighet

Joze Manzanares syntes parkeringsselskapet har stive priser. (Foto: Isak Gundersen)

Joze Manzanares syntes parkeringsselskapet har stive priser. (Foto: Isak Gundersen)

- Parkeringsselskapet tjener alt for mye på oss, mener den kommunale renholderen Jose Manzanares om byens gate-parkeringspriser.

Publisert:

Flere i Kristiansand er avhengige av byens parkeringstilbud. Renholder Joze Manzanares (50) er en av dem. Han har lite til overs for parkeringsselskapets progressive-parkeringspriser.

- Det er for mye. Særlig når det kommer som tilleggsutgifter på jobben min, forteller Manzanares.

Olav Tørresen (23) er student på UIA. Han prøver å unngå å bruke parkeringsplassene i byen ettersom han annser prisene for parkering som håpløse.

- De som jobber i byen må jo bruke parkeringstilbudene uansett. Alternativet er å bruke buss. Det er jo heller ikke noen billig affære her i byen. Les: Stadig stive bussprise for studenter

[img55820_2RM]

Gateparkeringene i sentrum er pålagt progressive-parkeringspriser. Det vil si at du må betale en startsats på 15 kroner for første time med parkering. Etter andre time stiger prisen til 18 kroner og deretter til 24 kroner for tredjetime og utover. Som flere andre, lurer Joze Manzanares på hvorfor det er slik.

Tilgjengelighet

Raymond Solås, daglig leder for Kristiansand parkeringsselskap, er ikke enig i at det progressive prissystemet er urimelig.

- Dette er et system som skaper sirkulasjon og tilgjengelighet for publikum. Og når alt kommer til alt er ikke 24 kroner mye å betale for et par timer med parkeringsplass, mener Solås og henviser til Statensvegvesen sin konsekvensutredning for 2010.

I denne utredningen kommer det fram at 17 % av bilistene som handlet på Sørlandsenteret, oppgav gratis parkering som primærgrunnlag. En noe større andel på 38 % oppgav andre grunner.

- Sjåføren får et press på seg med disse prisstigningene. På den måten kan de progressive prisene bidra til at ingen okkuperer parkeringslommene, forklarer Solås

Betale med kort

[img55820_3RM]

I dag opererer parkeringsselskapet med 2000 parkeringslommer som tilbyr kredittkortløsning.

- De resterende myntautomatene langs vegene og gatene vil også på lengre sikt bli supplert med kredittkortløsning, forteller Solås.

Manzanares syntes derimot ikke kredittkort alternativer hjelper på hans parkeringsbehov.

- Man må jo betale tilleggsgebyrer. Økonomisk er ikke dette et gunstig alternativ, avslutter Manzanares.