Sørnett

Publikums delinger går under reklameradaren

Marius og Maria Libo med familien. Foto: Lena Hustvedt

Marius og Maria Libo med familien. Foto: Lena Hustvedt

Verdien i reklame er stor og flere bedrifter bruker sosiale medier i sin markedsføring. På denne måten reklamerer mange av oss gratis for bedriftene uten å være klar over det.

Publisert:

 

- Jeg har tatt et par snapchats idag, men jeg pleier ikke å dele så mye på sosiale medier, forteller Maria Libo som er i Kristiansand Dyrepark med familien. Hun har ikke tenkt så mye over at disse bildene er reklame for parken.

[img127333_2RS]

Heidi Sørvig, daglig leder for "Visit Sørlandet", mener at det er stor verdi i bildene som besøkende poster.

-  Det at besøkende deler bilder på sosiale medier har mye høyere verdi enn en annonse i Aftenposten, sier Sørvig.

Flinke på sosiale medier

Siden 2010 har "Visit Sørlandet" jobbet med å bruke sosiale medier og besøkende strategisk. Hun mener også at bedrifter på Sørlandet generelt er flinke til å bruke sosiale medier til å nå publikum. For eksempel Dyreparken, Palmesus og Food Asylum.

- Det vi ser er at folk stoler mer på venner og familie sine opplevelser enn på en tradisjonell reklame, sier Sørvig

Sørvig mener at spesielt unge i 20 års alderen er gode på å planlegge for eksempel turer, og at de henter mye inspirasjon fra ulike sosiale medier.

- Hvis hver person som deler et bilde fra dyreparken har 300 venner på Facebook, vil mange finne inspirasjon i bildene som blir delt. Og dette har stor verdi for attraksjoner som for eksempel dyreparken, sier Sørvig.

Reklamerer året rundt

Festsjef for Palmesus, Leif Fosselie, forteller at sosiale medier er den viktigste kanalen deres for promotering.

- Vi er aktive hele året med å promotere og reklamere for Palmesus på Facebook, Instagram, Snapchat og Twitter, sier Fosselie.
Han forteller videre at dette har mye større verdi enn vanlig reklame.

Troverdighet er viktig

Marit Leschbrant, merkeansvarlig i Kristiansand Dyrepark sier at Dyreparken bruker sosiale medier flittig for å nå ut til publikum. Hun tror at det er veldig troverdig når andre gjester legger ut sine opplevelser.

- Jeg ser jo at troverdigheten er høyere enn når vi forteller ting, men vi kommer jo under reklameradaren når gjester legger ut sine opplevelser hos oss, sier hun.

Gjesters bruk av sosiale medier har veldig stor verdi for Dyreparken.

[img127333_3RM]

- Vi ønsker å få til flere fotopunkter rundt om i parken som bygger opp under det at folk legger ut på Instagram eller Facebook, sier hun.

Halv million visninger

Videoen som Siv Anita Hoem la ut på "Vine" fra Kristiansand Dyrepark som nå har en halv million visninger er "hashtagget" #dyreparken noe som skaper god reklame for Dyreparken. Leschbrant synes det er gøy å se besøkende legge ut bilder og filmer fra parken.

- Ååhj, dette er jo en liten dyrehappening, sier Leschbrant og ler.

Se videoen: Her blir det skikkelig kattevask.

Printannonser er ut

- Vi bruker mange forskjellige kanaler for å nå ut til publikum. Nå er mediemarkedet helt annerledes enn det det var for noen år siden. Det er sosiale medier som gjelder, spesielt facebook er en veldig viktig kanal for oss. Vi bruker også veldig mye digital annonsering, som står for en veldig stor andel av reklameringen, for bare fem år siden stod printannonser for en veldig stor andel, det gjør det ikke i dag. Så her er det skjedd en kjempestor endring. I tillegg så har vi noe papir, men ca 70% er digitalt, sier Leschbrant.

Hun forteller videre at Dyreparken ikke bruker mindre penger på reklame nå enn før, men at de nå bruker pengene annerledes.

-  Vi må følge gjestene altså leserne der de er. Folk bruker daglig mobilen sin og Facebook, da er det viktig at vi er der, og det er heller ikke gratis å være der lengre, sier Leschbrant.

Stor effekt

[img127333_4LS]

Førstekonsulent og ansvarlig for sosiale medier ved Universitetet i Agder, Julia Bergmann, sier at sosiale medier har en stor effekt for Dyreparken. Hun mener at det blir en mer ekte og personlig markedsføring når folk legger ut bilder på sosiale medier, enn når Dyreparken reklamerer for seg selv.

- Bildene som blir lagt ut på sosiale medier av besøkende har en veldig stor verdi for Dyreparken. Det blir mer genuint på den måten, sier hun.

Bergmann tror at denne type «reklame» er mer verdifull fordi den kommer rett fra publikum.