Sørnett

Sirkusakrobater i skolemanesjen

Sirkusløver: Jonas Endemann (6) og kameraten John Lloyd (8) har fått dreisen på diabloene.

Sirkusløver: Jonas Endemann (6) og kameraten John Lloyd (8) har fått dreisen på diabloene.

Torsdag ettermiddag er det duket for sirkusforestilling på Steinerskolen i Kristiansand. Konsentrasjonen var på topp under forberedelsene tirsdag.

Publisert:

- Det blir småflaut å opptre, og jeg gruer meg litt, utbryter John Lloyd (8).

Han og kameraten Jonas Endemann (6) har fått teket på diabloen, en snurreleke de spinner med tau. Guttene er dypt konsentrert og viker sjelden blikket.

Leker med fantasi

Denne uka er Steinerskolen forvandlet til rene sirkusmanesjen. Barna har tatt pause fra lekser og undervisning. Torsdag ettermiddag går startsignalet for ukas høydepunkt. Da skal barna opptre med sirkuskunstene de har lært de siste dagene.

- De får arbeidet med kropp og fantasi. Ferdighetene deres blir trenet, og de får vist nye sider av seg selv. Ved å utfordre fantasien sin blir de motivert til å lære, forteller sirkusekspert Jørgen S. Mortensen.

Han har tatt turen fra Danmark for å lære barna sirkusmanøvrer. I ti år har han besøkt Steinerskolen i Kristiansand, og lever av å reise rundt med firmaet  "Det flyvende kuffertcircus".

Tester grenser

Inne i gymsalen på skolen er aktivitetsnivået skyhøyt. Det krever kroppssbeherskelse å balansere på toppen av treningsballer og å ta imot plastringer som blir kastet opp i lufta. 8-åringen John lytter iherdig til læremesteren sin.

- Kan du stå i midten mens vi kaster ringer over deg?

Sirkusekspert Jørgen peker mot et punkt på gulvet han vil at John skal stille seg. Mens han kaster ringer over til ei lyshåret jente, følger John bevegelsene med store øyne.

Selv om 8-åringen synes det blir skummelt å opptre på sirkusforestillingen, innrømmer han at det er spennende å teste ut sine egne grenser.

- Jeg har lært litt forskjellig denne uka og har det veldig artig, forteller han og smiler skjevt.

Mestringsfølelse

Bak ham leker Benjamin Robertsen (7) med ringer. Tungespissen presser lett mot leppene, og blikket er festet til sirkusleken. Beina er plassert med stort mellomrom. Han spinner ringene rundt armene, og kaster dem opp i lufta. Med fast grep fanger han dem før de treffer bakken.

- Sirkusuka er flott. Det er artig å lære nye ting, forklarer den lille fyren. Han har lært å spinne ringene på et par dager og er tydelig stolt av prestasjonen.

I nabohuset har noen barn samlet seg inne i et klasserom. Alexander (12) har stilt seg oppå en spikermatte. Han kauker til når fotbladene treffer de spisse taggene.

- Åå, jeg må ned! roper han. Straks han står plantet på gulvet igjen, titter gliset frem.

Klasselærer Charlotte P.  Aspholm forteller at barna opplever mestringsfølelse av å prøve seg på aktiviteter de ikke holder på med til daglig.

- Det å tørre å gjøre noe man i utgangspunktet er litt redd for gir barna en god følelse. Vi ser gjerne at de som ikke er best i matte utmerker seg under sirkusuka, sier hun.

Faglig lek

Sirkusuka arrangeres én uke hvert år. Rektoren ved Steinerskolen, Steinar Skjævesland, mener det er utrolig givende å se barna utfordre seg selv.

- Det er morsomt når innesluttede elever tør mer for hver dag som går. De klarer å mestre utfordringene og gleder seg til å være med på sirkusforestillingen, sier han.

Han forteller at skolen knytter aktivitetene opp til fag som matematikk, norsk og språkferdigheter.

- Barna får testet ut balansen sin ved å gå på stylter. Disse ferdighetene kan knyttes opp mot fysikken. Samtidig er vi opptatt av at de skal ha det gøy og at aktivitetene oppleves som lek, sier rektoren.

Ute i skolegården kommer to barn stabbende på stylter. De har latterkrampe, mister balansen og hopper ned på beina. Det er liten tvil om at sirkusuka faller i god jord for de fleste.

[gallery link="file" orderby="rand"]